Az V. kerület gyalogoszónáiból való kitiltás után, vasárnaptól már a budai Várban sem lehet a Segway nevű elektromos meghajtású eszközzel közlekedni. A szigorítás előzménye az volt, hogy a közelmúltban a Várban egy gyermeket Segwayjel ütöttek el, emellett a gyalogosok részéről számos panasz érkezett az elmúlt időszakban a nagy sebességű, állva használható kétkerekű eszközre, amely szerintük veszélyt jelenthet rájuk.
– Az utóbbi két évben jelentek meg a fővárosban azok a felelőtlen, jellemzően ukrán és orosz bérbeadók, akik az eszköz Prágából történő kitiltása után Budapesten próbálkoznak – közölte lapunkkal Ocela Tibor, a Mátra Túrakerékpár és Segway Egyesület elnöke.
Az élménytúrákat is szervező üzletember elmondta: a keleti szomszédainktól érkező vállalkozók jellemzően terep-Segwayeket használnak, amelyek akár 20 centiméterrel szélesebbek a városi járműnél, a robusztusabb eszközök pedig nagyobb valószínűséggel érintkeznek más járművekkel és a gyalogosokkal.
– Az is problémát jelent, hogy a legtöbb esetben alacsony minőségű, rosszul kormányozható kínai hamisítványokat adnak bérbe, amelyeken egyébként jogosulatlanul áll a Segway márkajelzés – fogalmazott Ocela. Szavai szerint a Prágából kitiltott árusok agresszív módon toborozzák klienseiket, ők maguk is zavart okozva a közlekedésben, emellett válogatás nélkül bárkinek kiadják a guruló alkalmatosságokat az egyébként a budapesti piacnak közel felét kitevő felelőtlen bérbeadók.
– Gyakorlatilag az emberi tényezőt iktatják ki az üzletből azzal, hogy nem biztosítanak képzett túravezetőt a segwayezni kívánóknak. Biztonságos túrák csak szervezett csoportokban lehetségesek, a vezetőnek pedig egy félórás képzést kellene nyújtania az indulás előtt – húzta alá az egyesület elnöke.
– A Segway, a hoverboard és az óriásroller csak példaként szerepelnek a felsorolásban, hiszen hetente új eszközök jelennek meg a közterületeinken, ezért is szükséges szabályozni használatukat. A lakossági panaszok száma rendkívüli mértékben megnőtt az utóbbi években.
Sok, a hírekben nem szereplő személyi sérülésről, és járművel, valamint épületnek történő ütközéses balesetről értesültünk – nyilatkozta lapunknak Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere.
Hozzátette: alapvetően nem a teljes tiltás a céljuk, ám a nagy sebességre és gyors irányváltásra képes, viszonylag nagy tömegű, hangtalanul működő járműveket gyakran tapasztalatlan és helyismerettel nem rendelkező turisták használják. Szavai szerint a korlátozást leginkább az eszközök használatának a gyalogosutak és -övezetek közepén történő tömeges oktatása, a gyalogosok között rendetlenül haladó, nagyszámú turistacsoportok, valamint a járókelők közé behajtó riksák tették szükségessé.
A polgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a tiltás nem egyszerűen a járdákra, hanem a Lipótváros közterületein lévő gyalogutakra és gyalogosövezetekre is vonatkozik, az érintett területek listája az önkormányzat honlapján megtalálható.
– A kerületi szolgáltatók telephelyein kötelező a rendeletben foglaltak kifüggesztése, amit szintén ellenőrzünk, a szabályszegés pedig pénzbüntetést von maga után – hangsúlyozta Szentgyörgyvölgyi Péter.
Az I. kerületben több lakossági panasz is érkezett arról, hogy a sétányokon balesetveszélyes módon közlekednek az elektromos eszközök használói. A legtöbb problémát a Segway okozza – tájékoztatta lapunkat a Budavári Önkormányzat. Mint írták, főképp a Váron belül található gyalogutak és gyalogosövezeteket érinti a tilalom. – Ezek a területek a gyalogosok közlekedésére szolgálnak, ahol jármű közlekedése tilos.
A problémát az okozza, hogy az elektromos eszközök nem minősülnek járműnek, még nem kerültek a KRESZ szabályozási körébe. Az önkormányzat álláspontja, hogy nem kerületenként kellene az elektromos eszközök használatát szabályozni, hanem egységesen és központi szinten. Arról is beszámoltak: feltérképezték, hogy az elektromos eszközök bérbeadóinak tájékoztatási kötelezettséget írtak elő, hogy a kerületben hol tilos az említett járművek használata, egyben megtiltották a közterületi bérbeadást.
A belvárosi önkormányzat az érintett turisztikai szolgáltatók mellett a Magyar Kerékpárosklub képviselőivel is egyeztetett a korlátozás előkészítése során, a megszületett rendelet a szolgáltatók támogatását is élvezi.
A klub szóvivője, Halász Áron lapunknak elmondta: álláspontjuk szerint a gyalogoszónák mellett a kerékpárutakat is meg kellene védeni a nagyobb teljesítményű elektromos járművektől, például a segédmotor-kerékpárnak minősülő rollerektől.
Hozzátette: bár feltűnőek az új eszközök, a belváros fő problémáját továbbra is az autós közlekedés okozza. Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi Bizottságának elnöke a Magyar Időknek elmondta: azért nem ért egyet az említett eszközök gyalogosövezetekből történő sommás kitiltásával, mert az csak helyettesítené a jogi előírások betartásának számonkérését.
– Kerékpárral is lehet a járdán a gyalogosok zavarása nélkül, és tíz kilométer per óránál nem nagyobb sebességgel közlekedni, ezt mégsem zárhatja ki – és nem is tett így – egyetlen önkormányzati rendelet sem. A másik oldalról tekintve: amennyiben az új eszközök használata a gyalogosforgalom zavarása nélkül és a megengedett sebességgel történik, akkor semmivel sem jobban zavaró, mint a kerékpárosok KRESZ által továbbra is engedélyezett jelenléte a járdán – húzta alá az ügyvéd.
A külföldi turisták körében népszerű pedálos meghajtású sörbicikli – az úgynevezett beer bike – elterjedt használata a főváros belső kerületein kívül is jelentős közlekedési fennakadást és egyre több lakossági panaszt okozott, ezért a jellemzően a közúton haladó, ám rendkívül lassú és sok helyet foglaló alkotmányokat egyre több kerületből tiltják ki. Így a budavári mellett a lipótvárosi, az erzsébet- és a terézvárosi, valamint a zuglói önkormányzat is betiltotta a monstrumokat, az óbudai testület pedig holnap dönt erről.