Csőrike, a leghíresebb Mi–24-es harci helikopter, két kísérőjével, egy Mi–8P és egy Mi–9-es többcélú szállítóhelikopterrel együtt érkezett meg a honvédség speciális trélerein a múlt héten a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumba. A hatalmas, méreteiben is lenyűgöző, rétisas mintájával ellátott Mi–24-es eredeti festését 2000-ben Simkó Zsolt, az újrafestést 2016-ban Juhász István készítette. A helikopter az egykori MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred állományába tartozott. Egyébként még egy madárfestésű Mi–24-es gép is van a honvédség kötelekében. Csőrike II. a szolnoki helikopterbázison várja, hogy bekerüljön a felújításra kerülő Mi–24-es gépek közé, amiről a kormány a múlt év végén döntött. A múzeumba került másik két gép is ritkaság a maga nemében. A Mi–8P a jól ismert, jelenleg is szolgálatban álló közepes szállítóhelikopter VIP-szalonváltozata, amely nagyobb, szögletes ablakiról kívülről is megkülönböztethető. Szent II. János Pál pápát 1991-es és 1996-os látogatásai alkalmával is ilyen forgószárnyassal szállították a magyarországi helyszínek között. A Mi–9-es helikopter pedig igazi ritkaság, repülő harcálláspontként segítette a csapatokat. A gépek felújítását az MH Légijármű Javítóüzem végezte. A három katonai helikopter május 30-tól a RepTár szabadtéri részén tekinthető meg.
Lapunk információi szerint a közeljövőben újabb gépekkel bővül a múzeum. A tervek szerint a 18-as oldalszámú MiG–29-es vadászgép talál otthonra a szabadtéri kiállító részen. A két hajtóműves, dupla vezérsíkos – sokak szerint a világ egyik legszebb – vadászgép már a szolnoki helikopterbázison van. Itt vannak azok a magyar és más légierőktől kapott gépek is, amelyek még felújításra, restaurálásra várnak, hogy végül a RepTárban nyerjenek méltó elhelyezést. A fedett kiállítási térben is várhatóak új gépek, itt az első világháború centenáriumához köthetően lehet bővülés. A kihelyezett multimédiás tájékoztató eszközökön futó infók szerint három, a nagy világégés idejére emlékeztető kétfedelű gép érkezése várható.
A tavaly megnyílt szolnoki RepTár egyedülálló repüléstörténeti kiállítóhely Kelet-Európában. A múzeum több mint 4500 négyzetméter fedett kiállítóterével és mintegy hathektáros alapterületével már mérete okán is figyelemre tarthat számot.