Úgy tudjuk, a Demszky-korszak metrókocsi-beszerzésével kapcsolatban két embert gyanúsítanak, illetve egy harmadik ellen nemzetközi és európai elfogatóparancsot bocsátottak ki. A Központi Nyomozó Főügyészség 2016 szeptembere óta nyomoz a 2-es és a 4-es metróvonalra 2006-ban beszerzett francia Alstom metrókocsik ügyében. A nyomozás vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények miatt folyik.
Fazekas Géza, a Legfőbb Ügyészség szóvivője még februárban úgy nyilatkozott, hogy az eddig kihallgatott gyanúsítottak egyike sem közszereplő. Az ügy kapcsán lapunk írta meg elsőként, hogy egy Medgyessy Péter volt szocialista kormányfőhöz köthető cég a metrókocsi-szerződés aláírása után nem sokkal mintegy 180 millió forintnak megfelelő eurót kapott tanácsadás címén az Alstomtól. Az összeg egy része, mintegy 70 millió forint később a Gyurcsány-kormány utazó nagyköveteként is tevékenykedő politikus feleségének a számlájára került. A 4-es metró beruházásával összefüggésben egy másik nyomozás is tart, ezt fokozott ügyészi felügyelettel a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda folytatja le.
Ebben az ügyben szeptember 23-ig hosszabbították meg a nyomozást. Bagoly Bettina, a Fővárosi Főügyészség szóvivőjének tájékoztatása szerint egyelőre nem hallgattak ki senkit gyanúsítottként. A nyomozásnak a tárgyát a 4-es metró beruházáshoz kapcsolódó különböző tanácsadói szerződések, valamint a projektmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések, döntések képezik
Az ügy előzménye, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a 4-es metró szerződéseivel kapcsolatban több bűncselekmény miatt tett feljelentést a Legfőbb Ügyészségen. Előzőleg az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) megállapította, hogy a 4-es metró építése során – közte az Alstom metrókocsik beszerzésénél is – kiemelkedő súlyú szabálytalanságokat és hibákat követtek el, ami miatt az Európai Bizottság akár 59 milliárd forintot is visszakérhet Magyarországtól.
A korrupciógyanús metróberuházás vizsgálatára alakult fővárosi munkacsoport nyár végén-ősszel folytatja munkáját.