A 3-as metró vonalán futó régi orosz szerelvények a tervezett élettartamukat már bőven meghaladták, így a leggondosabb karbantartás ellenére is előfordulhatnak meghibásodások, míg a felújított szerelvények esetében nem hasonlítható össze a beüzemelés fázisa egy későbbi, már a finomhangolásokat is tartalmazó időszakkal – reagált a BKV Zrt. azokra a sajtóhírekre, amelyek szerint tavaly március és október között a felújított metrószerelvények produkálták a legrosszabb hibastatisztikát.
A vonalakon futó különböző szerelvények meghibásodási statisztikáit a Közlekedő Tömeg Egyesület kérte ki közérdekű adatigényléssel a BKV-tól, ami alapján az Index azt a következtetést vonta le, hogy a felújított, Panda becenevű, fehér-fekete orosz metrószerelvények ugyanolyan megbízhatatlanok, mint a régiek.
A BKV-nak a 2017. március 20. és október 30. közötti időszak menetkimaradással járó hibáit összegyűjtő adatsorából az tűnik ki, hogy a járműpark 44 százalékát kitevő Alstom-szerelvények felelősek a hibák 23 százalékáért, a járműpark 24 százalékát kitevő kisföldalattik a 21 százalékáért, a járműpark 32 százalékát kitevő orosz metrók pedig a hibák 55 százalékáért felelnek.
A nyers adatok esetében sok egyéb mellett figyelembe kell venni a vonalhosszt és a szállított utasszámot, menetrendet is, ezért a BKV szerint csupán statisztikai számokból még nem vonható le messzemenő következtetés. A Magyar Időknek elküldött tájékoztatásban a közlekedési társaság megjegyezte: a korszerűsített szerelvények esetében megszokott, hogy a beüzemelés szakaszában magasabb hibaaránnyal működnek a járművek. A beüzemelés után a hibastatisztikákban javulás várható, állítja a BKV.
Tavaly év végéig 21 metrószerelvény érkezett vissza Budapestre Oroszországból a felújítást követően, és 19 szerelvény közlekedett az utasforgalomban, a meghibásodások száma folyamatosan csökken. Az orosz cég, a Metrovagonmasz összesen 37 szerelvényt, 222 kocsit újít fel 219 millió euróért, és a tervek szerint az év második feléig minden kocsi megérkezik. Ami a többi vonalat illeti, a kisföldalatti járművei relatív jó hibastatisztikával üzemelnek, ami a cég szerint a karbantartásnak, illetve a hibamegelőző eljárásrendszernek köszönhető.
A 2-es és 4-es vonalon futó Alstom-szerelvények a BKV legkorszerűbb metrói, ennek ellenére előfordulnak meghibásodások, sőt 2016 decemberében a 2-es vonalon történt a metróüzem legsúlyosabb balesete.