Elfogták pénteken este a nyomozók a 25 éves, vecsési M. Márkot és a 22 éves, monori E. Bencét, akik az alapos gyanú szerint február 8-án a Liszt Ferenc repülőtéren a Dohába induló Babos Tímea poggyászából ékszereket és egy parfümöt loptak el.
A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság nyomozói megvizsgálták, elemezték a dohai járat kiszolgálási körülményeit, annak kezdő és záró időpontját, valamint a rakodási folyamatban részt vevőket.
A rakodási körülmények tisztázása során feltűnt, hogy az indokoltnál több rakodó tartózkodott a repülőgép poggyászterében, és a csomagok szállítószalagon történő berakodását az egyik rakodómunkás indokolatlan módon késleltette. A házkutatások során megtalálták a Grand Slam-győztes teniszezőnőnk értékeit.
Ezzel azonban még nincs feltárva az a szervezett bűnözői csoport, amely az utasok csomagjait dézsmálja, hívták fel lapunk figyelmét repülőtéri forrásaink.
Az illetékes hatóságok, a titkosszolgálatok és a Budapest Airport ugyanakkor mindent megtesznek a csomagmaffia ellehetetlenítése és felszámolása érdekében.
A szervezet áldatlan tevékenységének következménye, hogy január 19-én a budapesti dél-koreai nagykövetség figyelmeztetést tett közzé, amelyben felhívták a honfitársaik figyelmét a magyar főváros repülőterén működő poggyásztolvajokra.
Új rezsimintézkedés, hogy a sorozatos lopások miatt a csomagok gépbe rakodását minden esetben rendőr felügyeli. A nagyobb légitársaságok közül az izraeli El Al eddig is fokozottan ügyelt a gépeire.
A rakodómunkásokat mind a csomagtérbe való belépéskor, mind kilépéskor megmotozzák a légitársaság biztonsági emberei. Ennek azonban a terrorveszély az oka, de megakadályozza a csomagtérben való poggyászfosztogatást is.
Egy hete a közlekedési hatósági hatáskörben eljáró Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elrendelte a repülőtéren az utasok poggyászainak kezelésére engedéllyel rendelkező, a légitársaságok által megbízott földi kiszolgáló szervezetek soron kívüli, teljes körű hatósági ellenőrzését, ami várhatóan tavaszra fejeződik be.
Az ellenőrzés kiterjed az engedélyes szervezeteken túl valamennyi érintett alvállalkozóra, és arra is, hogy az üzemben tartó Budapest Airport Zrt. a munkavállalók repülőtérre történő be- és kilépése során milyen biztonsági intézkedéseket tesz és tett annak érdekében, hogy megakadályozza a forgalmi előtéren és a poggyászosztályozó területeken megvalósuló bűncselekmények elkövetését.
A vizsgálat eredményétől függően a légiközlekedési hatóság korlátozni fogja minden olyan szervezet engedélyét, amely nem képes biztosítani, hogy a Budapestre érkező vagy onnan induló utasok poggyászaikat sértetlenül és bontatlanul, azok tartalmát, értéktárgyaikat hiánytalanul kapják vissza.
Az azonban már most felmerült, hogy a rakodómunkások számára kötelezően elrendeljék a testkamera viselését, ami folyamatosan küldené a központba a felvételeket arról, hogy a rakodó éppen mit csinál. A repülőtér jórészt bekamerázott, ám például a repülőgépek csomagterében nincs kamera.
Óvintézkedésből tolvajelőny
A csomagtolvajok tevékenysége 2015 óta élénkült meg, azóta, hogy a terrorizmus miatt fokozott biztonsági intézkedéseket vezettek be Európa repülőterein. Emiatt legalább egy órával korábban kell becsekkolniuk az utasoknak, így a rablóknak is a korábbinál egy órával hosszabb idő áll rendelkezésükre, hogy a már feladott és a berakodásra váró csomagokat átnézzék, és kivegyék belőlük az értékesebb tárgyakat.