– Karinthy Frigyes Találkozás egy fiatalemberrel című novellájában a 26 éves író szembekerül 17-18 éves önmagával, aki számonkéri rajta akkori vágyait és álmait. Ő pedig nem igazán tud mit mondani, és szabadkozik – válaszolta lapunk kérdésére György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkára, akitől azt kérdeztük, miben látja a 19. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás jelentőségét. Szavai szerint a rendezvény látogatói többségében éppen 17-18 évesek, akik most döntenek arról, hogy merre indulnak el a jövőben, hol fognak továbbtanulni, és hogy 8-10 év múlva mit tudnak majd mondani a mostani önmaguknak.
Kérdésünkre, hogy miért fontos a külföldi egyetemek jelenléte a kiállításon, az államtitkár elmondta: ezek az intézmények kiváló lehetőségeket kínálnak arra, hogy a diákok külföldön tölthessék tanulmányi idejük egy részét.
– A külhoni tanulmányok, más kultúrák megismerése, a tapasztalatszerzés nagyszerű lehetőség arra, hogy egy fiatal megtanulhassa, mit jelent európainak és magyarnak lenni, keresztény kultúrkörben élni. Én is arra biztatom a tanítványaimat, hogy egyetemi éveik alatt minél jobban ismerjék meg a világot, a hazájukat és önmagukat – fogalmazott az államtitkár, aki arra is kitért, hogy ő is tanult és dolgozott külföldön. – Sok mindent ott értettem meg, például hogy nekem itt van dolgom, és a szülőföldemhez tartozás nem racionális kérdés, hanem érzelmi viszony, amelyben az anyagiak másodlagos szerepet játszanak – jelentette ki György László.
A ma délután záruló kiállításon az Emberi Erőforrások Minisztériumával közös Tanítsunk Magyarországért! programjukat mutatják be.
– A kezdeményezést az a felismerés alapozta meg, hogy jó érzés továbbadni mindazt, amit tudunk, és látni, hogy ennek mások is hasznát veszik, ezért mentorprogramot kínálunk az egyetemistáknak. Tisztában vagyunk azzal, hogy vannak a munkalehetőségektől és továbbtanulási lehetőségektől távolabbi kistelepülések az országban, és az ott élő fiataloknak is biztosítanunk kell annak a lehetőségét, hogy sikerrel boldoguljanak az életben. Ehhez azonban szerintünk nem segélyt kell nyújtani az ott élőknek, hanem meg kell teremteni a sikeres továbbtanulás és elhelyezkedés lehetőségét, mert csak ezek visznek előre – emelte ki György László.
Az államtitkár szerint a tudományos kutatásokból egyrészt az látszik, hogy a kistelepüléseken élő gyerekeknek szükségük van arra, hogy valaki megmutassa nekik azt, hogy a környezetük által körülhatárolt, illetve jelenleg elképzelt burkon kívül is van élet, és nagy lehetőségek állnak előttük.
– Másrészt az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Izraelben működő, a tehetséges fiatalok mentorálási tevékenységén alapuló kezdeményezésekben részt vevő tanulók tanulmányi eredményei átlagosan 7–15 százalékkal javultak. Ez olyan, mintha a mentoráltak 2-3 hónappal tovább tanulták volna az egyes tantárgyakat, ráadásul csökkent az igazolatlan hiányzásaik száma is – hívta fel a figyelmet az államtitkár, aki azt hangsúlyozta, hogy a Tanítsunk Magyarországért! program is erre törekszik.