A Duna rendkívül alacsony vízállása miatt október 25-én Kulcs és Makád között egy repülőgéproncs darabja került elő a mederből – tájékoztatott a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum. Mészáros Róbert és Radnó György vette észre a vízből kiálló főfutót, majd értesítették róla Szilágyi Tibort és Magó Károly zászlóst, hogy segítsenek a roncs méltó helyen történő kiállításában, amelynek helyszínéül a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumot választották.
A repülőgép pontos beazonosítása további kutatást igényel, de a levéltári adatok szerint itt egy négymotoros amerikai bombázógép, egy B–17-es zuhant le több mint 74 évvel ezelőtt. A második világháború idején a Magyar Királyi Honvéd Repülő Kísérleti Intézet (RKI) vizsgálta meg azokat az ellenséges repülőgépeket, amelyeket a Magyarország elleni éjszakai és nappali támadások során lelőttek. Az RKI elsődleges feladata a repülőgéptípusok beazonosítása volt.
Abban az esetben, ha a roncsot katonai szempontból értékesnek ítélték, akkor a legközelebbi repülőtérre szállították kiértékelésre. A roncsok segítségével lehetőség volt az ellenséges repülőgépek vizsgálatára, a megszerzett ismereteket a honi légvédelem az ellenük folytatott harcászati eljárások kidolgozásánál, finomításánál tudta hasznosítani. Azok a roncsok, amelyekre az RKI nem tartott igényt, a helyszínen maradtak, és a honvédség vagy a csendőrök őrizték elszállításukig.
Az RKI 1944. szeptember 26-án levélben arról tájékoztatta a csepeli Weiss Mandfréd-gyár igazgatóját, Szmink Viktort, hogy 49 olyan repülőroncs van az ország területén, amelyet nyersanyag-hasznosításra átadnak a gyárnak. Ezen a listán szerepel egy B–17-es roncs is, amely Makádon zuhant le 1944. július 30-án, minden valószínűség szerint ennek a bombázónak a maradványa került elő a Duna rekordalacsony vízállásánál.
Legutóbb augusztus végén, a tököli Duna-parton, szintén kisvíznél került elő egy másik négymotoros amerikai bombázó, egy B–24-es négyméteres szárnydarabja a motortartó bak bekötésével együtt. A roncsdarabot akkor is a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis szakembereinek és amatőr kutatóknak a segítségével emelték ki és helyezték el a RepTárban.