Nyomozást rendelt el foglalkozás köré-ben elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság a ferihegyi 2-es kifutópálya múlt csütörtöki sérülése ügyében – értesült a Magyar Idők. Ugyanakkor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) is vizsgálja a történteket.
Az esetről sem a rendőrség, sem az üzemeltető nem közöl részleteket a nyomozás, illetve a vizsgálat lezárultáig.
Ami tény, hogy műszaki hiba miatt múlt csütörtök éjjel le kellett zárni a nemzetközi légikikötőt, 14 járat nem érkezett meg Budapestre, és több, péntek reggeli induló járatot is törölni kellett. A BA tájékoztatása szerint éjjel fél 12-kor megsérült a 2-es kifutópálya, és mivel az 1-es jelenleg felújítás miatt zárva van, a műszaki hiba elhárításáig le kellett zárni a teljes repülőteret.
Hardy Mihály, a BA szóvivője lapunknak azt mondta: egy felszálló gép miatt sérült meg a kifutópálya szélén a felület, a megrongálódott felületet gyorsjavító aszfalttal kezelték.
Az AIRportal.hu szerint a 13L (2-es) kifutópálya földet érési zónájában, a B5 és K gurulóutak csatlakozása között nagyjából félúton sérült meg a burkolat. A szakportál hivatkozik az interneten visszahallgatható rádióforgalmazásra, miszerint az éjfél előtt nem sokkal Budapestről Kölnbe induló
Eurowings-járat pilótája a felszállást követően jelentette a légiforgalmi irányításnak, hogy a kifutópálya-küszöb közelében idegen tárgyat észleltek. A pilóta úgy látta, mintha egy fehér színű műanyagdarab lenne a pálya felületén.
A Brussels Airlinesnak a repülőtér megközelítését végrehajtó repülőgépét a végső egyenesen a repülőtéri légiforgalmi irányítás ezt követően átstartolásra utasította, majd a futópályát lezárták. A virtuális radarok adatai alapján a repülőtéri szakszolgálatok ekkor kezdték meg a kifutópálya vizsgálatát, majd a hiba kijavítását, miközben az érkező forgalom – értelemszerűen – nem tudott leszállni Ferihegyen.
A nyomozásnak és a BA belső vizsgálatának azt kell megválaszolnia, hogy melyik gép rongálta meg – a hírek szerint 6-8 négyzetméteren megbontva a többrétegű beton felső rétegét – a 2-es kifutópályát.
A Flightradar és a rádiózás adatai alapján többen is azt valószínűsítik, hogy június 7-én 23 óra 20 perckor a 31R pályavég felé induló ATG4452 járatszámú Boeing 747-400-as, teljes terheléssel 300 tonnás Aerotranscargo óriásgép szakíthatta fel a már valószínűleg megrepedezett pályatestet.
Pető György pilóta és repülésszakértő a 24.hu-nak kifejtette: egy ilyen óriási gép külső hajtóművei képesek komolyan megrongálni egy nem megfelelően karbantartott betonfelületet. A Boeing 747-400 típusú repülőgépet Jumbo Jetként ismeri a közvélemény, rakomány nélkül 183,5 tonnát nyom.
Az ATG4452-es járat teljes terheléssel startolt. A gép szárnyainak fesztávolsága 64 méter, és a négy hajtóműből a két szélső a ferihegyi 2-es pályán éppen a sérülés helyéig ér ki. A Jumbo Jet teljes terheléssel a hajtóművek teljes tolóerejével száll fel, ez történt aznap éjszaka is. Szakértők szerint azonban a pálya felületének megbontásához annak korábbi sérülése, például mikrorepedések vezethettek.
A nyomozásnak és a belső vizsgálatnak is ki kell térnie arra, hogy a kifutópálya legutóbbi felújítása során a legfelső réteg felhordásakor nem tértek-e el az előírt technológiától. Hardy Mihály szerint egyébként a pálya teljesen biztonságos, és az állapotát folyamatosan ellenőrzik.