Megkezdődött az adóhatósági vizsgálat a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó plakátos cégeknél, a Mahir Cityposter Kft.-nél, az anyacég Mahirnál és a Publimont Kft.-nél – írta tegnap az Mno.hu. A lap közlése szerint elsősorban az úgynevezett last minute szerződések érdeklik az ellenőröket; ezek azokra a plakáthelyekre vonatkoznak, amelyeket senki sem kötött le előre, így utolsó pillanatban bocsátották a megrendelő rendelkezésére. Ilyenek a Jobbik plakátjai is.
A vizsgálat a tavaly január elejétől az idén május végéig tartó időszakot érinti, vagyis a párt szerződéseit is górcső alá veszik – olvasható a portálon.
Mint arról lapunk szerdán beszámolt, az adóhivatal szerint súlyos szakmai tévedések szerepelnek abban a közleményben, amelyet Simicska Lajos egyik vállalkozása adott közre a kormányellenes Jobbik-plakátok ügyében.
A nagyvállalkozó cégénél hétfőn házkutatást tartottak a pénzügyőrök, a múlt héten pedig költségvetési csalás gyanújával indult adóhatósági nyomozás a társaságoknál. A NAV-vizsgálat a Jobbik plakátkampányának finanszírozásával kapcsolatban tárt fel szabálytalanságokat.
A hatóság gyanúja szerint a Publimont Kft. és Mahir Cityposter Kft. megtéveszthette a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt azzal, hogy lényegesen kevesebb hirdetési felületet vallott be annál, mint amennyit valójában a Jobbik rendelkezésére bocsátottak. Így a szolgáltatás értéke, költsége, valamint a Jobbiknak nyújtott kedvezmény is lényegesen nagyobb az eddig közölt adatoknál. A hatályos jogszabályok alapján a szóban forgó bűncselekmény alapesetben két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.
A Jobbik prominensei kezdettől fogva ellentmondásosan nyilatkoztak a plakátok számáról: míg a párt vezetői szerint májusra 2500 körüli plakátot helyeztettek el a Mahir és a Publimont felületein, a Jobbik sajtóosztálya korábban durván lefelé kerekítette ezeket, amikor 2000-es számot adott meg egy közleményben.
Ám a rendelkezésre álló adatok szerint a fent említett mennyiségek nem felelnek meg a valóságnak, és a Jobbik plakátjainak száma áprilisban és májusban is mintegy ezerrel haladta meg a közöltet. Azonban a legnagyobb ellenzéki párt adataiból kiindulva és mondjuk 2300 plakáttal számolva is megközelítőleg havi félmilliárd forintba kerülhetett a Jobbik kampánya.
A plakátok valós és a Jobbik által bevallott száma közötti lényeges eltérés, valamint a kampány finanszírozásának átláthatatlansága nemcsak a költségvetési csalás, hanem a tiltott kampány-, illetve pártfinanszírozás gyanúját is fölveti.