Az elmúlt három évben Magyarországon volt a legmagasabb a bejutási arány a régióból az oxfordi és a cambridge-i egyetemre, írta szerdán az Index a budapesti Milestone Intézet összesítése alapján.
Az idén felvettek 42 százaléka, 14 diák a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnáziumba jár, de több mint beszédes, hogy a felvételt nyert hallgatók egyharmada nem a tíz legjobb közé rangsorolt hazai gimnáziumból került ki.
Mindez újabb bizonyítéka annak, hogy beértek a hazai oktatással kapcsolatos reformok. A bejutási arányt illetően Ausztriát, Csehországot, Lengyelországot, Romániát és Szlovákiát hagytuk magunk mögött.
A magyar jelentkezők 26 százaléka, azaz 137 diák nyert felvételt az elmúlt három évben a világrangsor első két helyén álló brit felsőoktatási intézménybe. Ausztriából, Csehországból és Szlovákiából összesen vettek föl ennyi diákot.
A Milestone Intézet közléséből kiderül, hogy mennyi az egyes országokban az egy főre jutó sikeres oxfordi és cambridge-i felvételik száma. Egymillió magyarra 14,09 sikeres felvételi jut, míg ez a szám Romániában 11,89, Lengyelországban 7,12, Szlovákiában 6,79, Ausztriában 5,15, Csehországban pedig 5,08. Ismertetésük szerint az elmúlt három évben a két neves egyetemre felvett magyar diákok 48 százaléka vett részt a Milestone oktatási programjában.
– Ez a magyar pedagógusok és középiskolák sikere is – emelte ki Greskovits György, a Milestone Intézet társalapítója és oktatásiprogram-vezetője az Indexnek. Az idei oxfordi és cambridge-i felvételiken a Milestone jelentkezőinek 45 százalékát, 33 diákot vettek fel. Kilenc-kilenc diák jutott be a matematikai, a társadalom- és a természettudományos diszciplínák alá tartozó szakokra, az intézet hat tanulója művészeti és bölcsészettudományi szakokról kapott ajánlatot.
Közlésük szerint különösen nehéz bekerülni az Oxfordi Egyetem filozófia, politika és közgazdaságtan szakára, ide 2016-ban a jelentkezők mindössze 14 százalékát vették fel. Ide is sikerült bejutnia egy magyar diáknak, ketten pedig Cambridge-ben folytathatnak orvosi tanulmányokat, ahová a bejutási arány tavaly 22 százalék volt.
Greskovits arról is beszélt, hogy a magyar oktatásban megvannak a lehetőségek arra, hogy még a mostaninál is komolyabb eredmények szülessenek. A közoktatás strukturális problémáinak megoldásához a meglévő szellemi műhelyekre, értékteremtő hagyományokra és a sikereket felmutató tanárok szaktudására kell építeni. Ezeket kell ötvözni jól működő nemzetközi módszerekkel és gyakorlatokkal – tette hozzá az intézet programvezetője.
A budapesti Milestone Intézetet 2010-ben alapították, céljuk, hogy diákok közoktatásban szerzett ismereteiket nemzetközileg is versenyképes tudássá alakítsák, és esélyük legyen bejutni a világ legjobb, angolszász rendszerű oktatási intézményeibe. A diákok legkorábban a középiskola 9. évfolyamán csatlakozhatnak a programhoz, de be lehet lépni a 10–12. évfolyamban is. Bekerülni felvételivel lehet.