Az ellenzéki médiában közöltekkel szemben Palkovics László nem utasított kirúgásra, csak arról beszélt, hogy amennyiben megvalósul a sztrájk ezen formája, az fegyelmi vétség, amelynek kivizsgálása, szankcionálása az iskola igazgatójának és a tankerület vezetőjének a feladata. Ha a vétség bebizonyosodik, akkor véleménye szerint meg kell szüntetni a tanár jogviszonyát.
Mint arról már írtunk, Szalayné Tahy Zsuzsa úgy kíván saját bejegyzése szerint sztrájkolni, hogy nem értékeli érdemjegyekkel a diákjait, azzal az indoklással tenné ezt március 15. után, hogy nem megoldott a szaktanári helyettesítés és ellátatlanok egyes tanórák. Ennek következtében, mint fogalmazott, „A dolgozatok vagy alacsony színvonalúak, vagy gyenge eredményűek. Ezért az értékelést nem végzem el. Amennyiben az értékelésre köteleznek, (…) úgy az adott diák érdekeinek maximális figyelembevételével, munkájától függően kétértékű skálát fogok alkalmazni: 0 százalék vagy 100 százalék, illetve elégtelen vagy jeles.”
Információnk szerint az érintett gimnáziumban az történt, hogy a másik informatikatanár körülbelül két hete elment, ezért egy hétig nem szakos kollégák mentek be az órákra. A tankerületi igazgató áttanítással, egy másik iskolában dolgozó pedagógus bevonásával megoldotta a helyzetet, ezért nem igaz, hogy nincs szakos ellátás.
Az osztályzás megtagadása vagy nem megfelelő volta aggályos, mivel a köznevelési törvény 62. § (1) j pontja kimondja: a pedagógus köteles arra, hogy „a kerettantervben és a pedagógiai programban meghatározottak szerint érdemjegyekkel vagy szövegesen, sokoldalúan, a követelményekhez igazodóan értékelje a tanulók munkáját”. Azaz aki ezt a törvényi és mellékesen etikai kötelezettségét nem teljesíti, az törvénysértést követ el. A Szent István Gimnázium, amelyben a tanárnő dolgozik, hatályos pedagógiai programja szerint „iskolánkban a hagyományos ötfokozatú skálán, érdemjegyekkel minősítjük a diákok tanév folyamán nyújtott teljesítményét: a szóbeli feleleteket, témazárót és kisebb dolgozatokat, az önállóan végzett otthoni munkát, kiselőadásokat, gyűjtőmunkát stb. Az értékelésnél a tantestület által közösen meghatározott és elfogadott százalékban kifejezett határokat tartunk be. Előírás, hogy a tanárok a tanítási folyamat kezdetén ismertessék a diákokkal az értékelés elveit.” Azaz a tanárnő által bejelentett alternatív megoldás, hogy vagy elégtelen, vagy jeles érdemjegyet fog csak adni, szembemegy az iskola által elfogadott szabályzattal és a törvénnyel is.
A tanárnő által felhozott indokok, amennyiben igazak, természetesen megoldásért kiáltanak, ugyanakkor a bejegyzésében is emlegetett következmények, mint az érettségi vagy a következő évfolyamra lépés megnehezítése a diákok számára, az alaptörvénybe is ütköznek. Mindenkit megillet a tanuláshoz való jog. Korábban Mendrey László, a tiltakozók közé tartozó Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke is azt nyilatkozta a Hír TV-nek, hogy a tanárnő nem sztrájkolhat az általa bejelentett formában, mivel ezzel törvényt sért.
A már idézett bejegyzésben foglalt, tantervre vonatkozó kritikákkal kapcsolatban többször is elhangzott, hogy az illetékes minisztérium és a Köznevelési Kerekasztal folyamatosan dolgozik azon, hogy az elmúlt években kialakult, illetve a korábbi évtizedekből megörökölt problémák mindegyikére szakmai konszenzuson alapuló megoldást találjon.
Természetesen a DK rászállt az ügyre, Niedermüller Péter közleményében lemondásra szólította fel az államtitkárt, jogsértésre hivatkozva. Kár, hogy a nevezett politikus úgy adta ki a közleményét, hogy ő maga nem vette figyelembe a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket, valamint az interjúban adott válasz mind a négy mondatát.
Hiller István, az MSZP országgyűlési képviselője, volt oktatási miniszter lapunknak elmondta: úgy látja, hogy a jelenlegi helyzetben még számos tiltakozási formája lesz a köznevelési rendszerrel szemben a pedagógusoknak, amelyre az oktatási kormányzatnak, illetve a döntéshozónak fel kell készülnie. Véleménye szerint ezt nem fegyelmi ügyként kell kezelni és megoldani.
A tanárnő egyébként bejegyzésben reagált az interjúra, amelyben a médiát okolja azért, hogy csak részinformációkat használt fel az általa megfogalmazott szövegből, illetve olyan dolgokról ír, amelyekről nem beszélt korábban.
Tiltakozás mellékzöngékkel
Mint arról már írtunk, a holnapi tüntetést szervező Civil Közoktatási Platform több olyan taggal is rendelkezik, akik olyan cégeknél dolgoznak vagy vezetik azokat, amelyek az elmúlt öt esztendő során különböző projektekben részt vettek a jelenlegi, most kritizált oktatási rendszer egyes elemeinek kidolgozásában. Radó Péter oktatáskutató annak az Expanzió Humán Tanácsadó Kft.-nek a vezető elemzője, amely például a mesterpedagógusok és kutatótanárok értékelését végző minősítőkkel kapcsolatos feladatokért több mint 42 millió forintot, összességében pedig kétszázmilliós nagyságrendű megbízást kapott kormányzati háttérintézményektől 2011 óta. A kft. vezetője korábban lapunknak kijelentette, hogy Radó Péter megnyilatkozása nem a cég álláspontját képviseli.