Kétmilliárd forintos uniós támogatásból fiatalokat megszólító új eszközöket és módszereket dolgozhat ki a múzeumi és a könyvtári intézményi hálózat. A korai iskolaelhagyás csökkentését, a hátránnyal élők segítését célzó, az elmúlt egy évben kifejlesztett módszertant és a mintaprojekteket tegnap mutatták be Szentendrén a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban. Az országos program gesztora a Szabadtéri Néprajzi Múzeum és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár.
A múzeumok és a könyvtárak ereje az őket körülvevő és az általuk megmozgatott hálózat erejében rejlik, mondta Cseri Miklós a hároméves projekt első évét értékelve. A Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgatója közölte azt is: a múzeumok és a könyvtárak szakembereit készítik fel a társadalmi-gazdasági kihívásokra oly módon, hogy a fiatal korosztály tagjaira összpontosítva köznevelésben gondolkozzanak.
Cél, hogy a modernizált közoktatás tudatosan, szakszerűen és a lehető leggyakrabban használja a múzeumokban és könyvtárakban őrzött tudásbázist, és ezzel párhuzamosan a múzeumok és könyvtárak lépést tartsanak a közoktatási modernizációval és a különböző technikai innovációkkal.
– A könyvtári projekt célja a köznevelés hatékonyságát és eredményességét szolgáló könyvtári szolgáltatások megújítása. Egy országos reprezentatív közvélemény-kutatás készült a 3–17, illetve a 18 év felettiek könyvtár- és médiahasználati, olvasási szokásainak felmérésére, de 1700 könyvtáros és 800 pedagógus digitális kompetenciáját is mértük – jelentette ki Fodor Péter, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár főigazgatója.
A mintaprojektekkel a szövegértés és az olvasáskultúra fejlesztésére, a digitális írástudás közvetítésére, a könyvtárhasználat és az információkeresés fejlesztésére törekedtek, hogy az egyéni és közösségi tanulás támogatására sor kerülhessen a könyvtárakban. A hazai múzeumi és könyvtári rendszerre kiterjedő módszertani fejlesztésnek az az átfogó célja, hogy a kulturális intézményrendszer az általa kínált nem formális és informális oktatási szolgáltatásokkal még hatékonyabban tudjon hozzájárulni a köznevelés esélyteremtő szerepének és hátránykompenzációs képességének erősítéséhez – nyilatkozta a rendezvényen Schanda Tamás, az Emmi európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára.