Egyre több szó esik a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium munkájáról. Az elmúlt két évben az eddig ötvenezer nézőt vonzó Ludas Matyiban szerepeltek diákjai, a Rómeó és Júlia című előadás pedig kifejezetten az ő Shakespeare-adaptációjuk volt.
Ahogy az idei Sziget Fesztiválon debütáló Rengeteg című gondolatokat közlő, érzelmeket megmozgató kortárs cirkuszi előadás is a munkájuk eredménye, amelyet a kanadai Samuel Tétreault, a 7 Fingers formáció rendezője, a Cirque du Soleil egykori sztárja segítségével vittek a színpadra.
Fehér Ádám öt éven át járt az artistaképzőbe, tavalyelőtt végzett, a Fővárosi Nagycirkusz Rómeó és Júlia című előadásában Rómeót játssza. Lapunknak arról nyilatkozott, hogy miként került a szakgimnáziumba. Makón élt szüleivel, amikor testnevelésórán olyan ügyesen kitartott egy zászlót a bordásfalon, hogy a tornatanár azt javasolta neki, gondolkozzon azon, nem akar-e az artistaképzőbe járni.
– Eleinte azt gondoltam, hogy nem fogok bohóckodni a cirkuszban, de amikor utánanéztem, hogy mennyire komoly dologról, sőt művészetről van szó, akkor elkezdett érdekelni az iskola – magyarázta Fehér Ádám, aki arról is szólt, hogy kezdetben egykerekűzött, zsonglőrködött, tornázott, hogy amikor eljön az idő, a középiskolát már az artistaképzőben kezdhesse.
Fő területe a kínai rúd, a Rengeteg című előadáson is ezen dolgozik. Szavai szerint soha nem lehet igazán megtanulni kínai rudazni, az iskola az alapok elsajátításához elegendő, de az igazi művészek egy életen át tanulnak.
Markó Fruzsina két éve végzett gurtni és handstand szakon, légtornázik, páros gurtnit mutat be a Rengeteg című előadáson, amelyben ő az egyik főszereplő. Elmondása szerint az előadás két világban játszódik. Az egyik az álom, a másik a valóság világa, ő az egyetlen a darabban, aki a fiú főszereplő dolgok mélyére látó tulajdonságát igazán megérti.
Az artistaképző kapcsán arról szólt, hogy szerinte egy nagyon jó alapot ad a pályán való elindulásához, de kevés ahhoz, hogy a diák már elhiggye magáról, hogy művész, bár a végzettséget igazoló dokumentumon kétségkívül ez szerepel.
Kérdésünkre, mi viszi közelebb ahhoz, hogy igazi előadóművész legyen, azt mondta: például ez a Rengeteg című előadás, amelyet a cirkuszművészetet megújító Cirque du Soleil egyik vezetőtáncosa rendezett.
– Fontos gondolata volt a rendezőnek, hogy ne féljünk semmit sem tenni a színpadon, vagyis nemcsak az a lényeg, hogy milyen triplaszaltót tudok produkálni, hanem az is, ahogyan kiállok a nézők elé, amikor épp nem csinálok semmit – magyarázta a légtornász, aki szerint nemcsak magára és társaira kell figyelnie egy előadóművésznek, hanem a közönségre is, ráadásul úgy, hogy közben senkit sem szabad zavarba hozni.
Elmondása szerint előadóként egyformán élvezni tudja a klasszikus és a modern cirkuszt, azt gondolja, hogy mindkettőre szükség lesz a jövőben. Arról már nem is beszélve, hogy légtornászként szakmailag sokkal többet kell megoldani például egy utazócirkuszban, ahol ha letesz az ember egy vízmértéket, akkor kiderül, hogy nem egyenes a talaj. Kérdésünkre, miért találta vonzónak a cirkusz világát, Fruzsina azt mondta: izgalmasnak találta, hogy a testével tud elmondani számára is fontos dolgokat.
– Egy mozdulatommal képes lehetek valakiben feléleszteni egy emlékképet, de akár még egy illatot is – tette hozzá a cirkusz világával kapcsolatban, ami szerinte az együttműködésről, a bizalomról és a közösségi összetartozásról is szól, ahogy azt a gimnáziumban megtanulta.