Készül az alternatív terv a III. kerületi Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmére – nyilatkozta a Magyar Időknek Lányi András. Az író-filozófus környezetvédő elmondta: mind a gát nyomvonalára, mind az árvízvédelmi technológiára készül elképzelés, amelyet augusztus 20-ig eljuttatnak Tarlós Istvánnak. Hozzátette: erről az értesítést már megküldte a főpolgármesternek. Az alternatív terven vízügyi mérnökök, építészek, tájépítészek dolgoznak, a javaslatot augusztus 20-a után ismerheti meg a sajtó.
Az árvízvédelem kapcsán Tarlós István főpolgármester a július 27-i Budapestinfón ajánlotta fel a beruházás ellen tiltakozó Lányi Andrásnak, a Védegylet alapítójának: ha az augusztusi közgyűlésig olyan, megfelelően alátámasztott szakvéleményt tár elő, amely a római-parti védekezés helyett a Nánási út–Királyok útja nyomvonalat támogatja, akkor azt be fogja vinni a testület augusztus végi ülése elé. A főpolgármester a sajtótájékoztatón arról is szólt, hogy ha a Csillaghegyi-öblözet védműve ellen tiltakozók akadályoznák vagy meggátolnák az építkezést, jogilag nem lennének közvetlenül felelősek az esetleges árvízi károkért. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a tiltakozók miatt nem épülne meg a védmű, akkor a főváros felelőssége sem merülhet fel egy későbbi esetleges árvíz okozta károkért. A főpolgármester akkor azt is elmondta: az Együtt által a Római-parton felállított gátmakett „közönséges valósághamisítás, ami semmire nem jó, csak emberek hergelésére”.
Az Együtt és a Párbeszéd politikusai a makett mellett csütörtökön jelentették be, hogy megkezdték a római-parti mobil gátról tartandó fővárosi népszavazás kampányát. Pataki Márton, az Együtt országos elnöke és Béres András, a Párbeszéd elnökségi tagja, III. kerületi országgyűlési képviselő hatályon kívül helyeztetné a római-parti nyomvonalról hozott áprilisi fővárosi közgyűlési döntést, hogy egy új határozatban a Nánási utat és a Királyok útját jelöljék meg.
A Párbeszéd politikusa visszásnak tartja, hogy míg hét év alatt 500 millió forintért szerinte nem sikerült létrehozni egy mindenki számára elfogadható, alkalmas védmű terveit, most a civilek egy hónap alatt ingyen álljanak elő a tervezetükkel. Ezzel szemben az Egyesület a Római-partért közleményben kérte fel a főpolgármestert, hogy az ellenzéki kezdeményezésekkel szemben továbbra is a Fővárosi Közgyűlés által már megszavazott, part menti nyomvonalat támogassa.
A Római-partra tervezett, szakhatósági engedélyekkel rendelkező mobilgátas védmű építkezése legkorábban ősszel kezdődhet meg. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakértői szerint a védmű megépítése a Nánási út–Királyok útja nyomvonalon hétmilliárd forinttal kerülne többe, mint a part menti, és hetven hektár a parton védelem nélkül maradna, a számítások szerint több mint 40 milliárd forint értékben.