Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése a 4-es metró beruházása kapcsán 60 darab, összesen 272,8 milliárd forintnyi szerződéssel kapcsolatban tárt fel szabálytalanságokat, és ezek egy része, mintegy 167 milliárdos értékben korrupciógyanús – számolt be tegnap a Figyelő.
A kiszivárogtatás szerint összesen 59 milliárd forint uniós támogatást kérhet vissza az Európai Bizottság a 4-es metró építéséhez nyújtott uniós támogatásokból. Az OLAF-jelentés szerint a 4-es metró beruházása alapjában volt uniós szempontból törvénysértő, mivel nem volt fővállalkozó. A BKV Zrt.-nél – amely a DBR Metró Projektigazgatóságon keresztül az egész beruházás felelőse volt – nem állt rendelkezésre a projekt megvalósításához, a munkák összehangolásához szükséges szakértelem, ami folyamatos késésekhez és a költségek drasztikus emelkedéséhez vezetett.
Amint azt lapunknak Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára korábban már elmondta: az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik. A Siemens az áramellátás és a vonatvezérlő rendszerek kiépítésére szerződött, 31,7 milliárd forintért. A cégnek bennfentes információi lehettek, ezáltal jogosulatlan versenyelőnyhöz juthatott, így az uniós támogatás egészét visszakérhetik. Az Alstom metrókocsikat szállított jelentős késéssel, 22,9 milliárdért. Egyébként a 2006-os járműbeszerzést vizsgáló fővárosi ideiglenes bizottság is ezt állapította meg decemberben kelt jelentésében. A BAMCO konzorcium – Vinci CGP, Strabag, Hídépítő Zrt. – az alagútépítésért 62 milliárd forintot kért. Itt jogszerűtlen tendergyőzelem miatt 8 milliárd forintnyi uniós támogatást kérhet vissza Brüsszel. A Swietelsky Kft. állomások belsőépítésére vállalkozott 40 milliárd forintért.
Az OLAF-jelentés alapján a tenderfolyamat szabálytalanságai miatt 7,6 milliárd forint uniós támogatás veszhet el. A Strabag–Hídépítő Zrt. a Baross téri állomás szerkezetépítésére 3,7 milliárd forintot kapott. Ebben az esetben a közbeszerzési szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint uniós támogatást kérhetnek vissza. Két szerződéssel kapcsolatban hangzott el konkrét megvesztegetési összeg, kétmilliárd forintos kenőpénz az Alstom-szerződésnél – erről lapunk az elsők között írt –, és szintén kétmilliárd forintnyi korrupciós pénz a Swietelsky-szerződésnél.
A jelentés nyilvánosságra került részleteiből kiderül: az OLAF jelentős problémát látott a projektmenedzsmentet és a közbeszerzési eljárások előkészítését ellátó Eurometro Kft. működésében, mert a két feladat ellátása összeférhetetlen, ráadásul a cég tanácsadásért komoly összegeket számlázott a kivitelező cégeknek. Az egyetlen 2010 után kifogásolt szerződés – a BKK Közút műszaki ellenőri megbízása – miatt az OLAF mindössze 116 millió forintos visszafizetést javasol. A jelentés szerint itt kármentés történt az új városvezetés részéről. Az ezzel kapcsolatos OLAF-kifogásokat már korábban ismertette Tarlós István főpolgármester.