– A Klebelsberg Központ lényeges előrelépést hozott az iskoláknak, mert amíg önkormányzati fenntartásban voltak, addig egyrészt sok esetben kevés pénz jutott az intézménynek, másrészt még a legjobb szándékú helyi politikusok sem voltak feltétlenül felkészültek iskolaügyből – mondta lapunknak Suhai Zsolt, a nagykanizsai Palini Általános Iskola igazgatója. Szerinte az új rendszerben megszűnt a forráshiány, beleszólhatnak az iskolák a költségvetésükbe, és az is fontos, hogy a kérések nagy része meghallgatásra talál.
– Ma már hálózatban érdemes gondolkodni, nem úgy, hogy az én iskolám, az én váram – magyarázta az igazgató.
– Míg gyerekkoromban a nagykanizsai belvárosi iskolák voltak a keresettebbek, addig mostanra ez a helyzet megváltozott, a kertvárosi iskolák fölértékelődtek – folytatta Suhai, aki arról is beszélt, hogy ennek az oka, hogy mobilak már az emberek, a távolság nem számít, viszont a nyugodt, természetközeli iskolai környezet egyre fontosabbá válik.
Ők szerencsés helyzetben vannak, mert egy öthektáros őspark közepén helyezkedik el az iskola, az épület pedig egy kastély volt valamikor, amelyet felújítottak, modernizáltak. Épült egy tornacsarnok, így a mindennapos testnevelésórához is megvannak a feltételek, sőt még egy műfüves focipályán is rúghatják a gyerekek a labdát. A nyolc osztályból ötben működik az interaktív tábla, pedagógusaik használják a modern informatikai eszközöket az oktatáshoz, büszkék a természettudományos szaktantermükre is.
– Nem vagyok híve a gyors, rohammunkaszerű tanításnak, főleg nem az alsós osztályokban, mindennél fontosabb a gyerekek alapképességeinek megerősítése – hangsúlyozta az igazgató, aki mindezeken kívül fontosnak tarja, hogy beszélgessenek a gyerekekkel, és nemcsak azért, mert reggel nyolctól délután négyig bent vannak az iskolában, hanem azért is, mert ez is egyfajta csoportfoglalkozás, így is fejlődnek bizonyos készségek.
– Nálunk az iskolai élet szerves részét képezik a különböző rendezvények, az előcsarnokban megtekinthető kiállítások, kirándulások, túrák, télen a korcsolyázás, színház vagy mozilátogatás. Ezek legalább olyan fontosak a nevelési folyamatban, mint hogy mi történik a tanteremben a tanítási órán – fejtegette Suhai Zsolt. Mint mondta, a felső tagozaton nemcsak a gimnáziumba felvételizőket készítik föl, hanem fontosnak tartják a tehetséggondozás mellett a felzárkóztatást is.
Hangsúlyt fektetünk a nyelvoktatásra: nyelvtanáraink egyik titka, hogy tudatában vannak a modern nyelvtanítás legfőbb dilemmájának, vagyis annak, hogy érdemes kijavítani az adott idegen nyelven a hibát, mert különben rosszul rögzül, másrészt viszont, ha folyton kijavítanak valakit, akkor később nem fog megszólalni, mert elveszti az önbizalmát, azt fogja gondolni, hogy ő mindig rosszat mond – magyarázta az intézményvezető, aki fontosnak tartja, hogy legyen egy testvériskolájuk, mert erős motivációs tényező az is a nyelvtanulásra.
– Hitvallásom szerint meg kell találni az egyensúlyt az innováció és a hagyomány között, mert az sem szerencsés, ha elszakad az ember a valóságtól és gyökértelenné válik, de az sem tűnik helyes útnak, ha nem készítjük föl a diákokat a modern kor kihívásaira – tette hozzá végül a nagykanizsai Palini Általános Iskola igazgatója.