Bármilyen hasonló intézményhez képest a Mathias Corvinus Collegium teljes életutat kínál, vagyis az általános iskolától egészen az egyetem elvégzéséig, sőt még azon is túlmutatóan foglalkozik tehetséggondozással – mondta lapunknak Lánczi Péter, az MCC ügyvezető igazgatóhelyettese, aki hozzátette, hogy intézményük alapítványi fenntartású, és a hagyományos oktatási formákat kiegészítő tehetséggondozást végez. Ismertetése szerint 1996 óta működik az alapítvány, tehát már több évtizedes tapasztalat van mögöttük. Kiemelte azt is, hogy Kárpát-medencei térségben gondolkodnak, vagyis a határon túl is fontos, hogy minél több projekttel legyenek jelen.
Kérdésünkre Lánczi arról is beszélt, hogy három nagy képzési struktúrájuk van, amire jelenleg lehet jelentkezni. Az egyik a Fiatal Tehetség Program (FIT), amely az általános iskolás felső tagozatos diákok számára nyitott.
A másikba középiskolásokat, míg a harmadikba első évfolyamos egyetemistákat várnak. Mint mondta, módszertanilag a cselekedve tanulás elve van a középpontban. A FIT program részeként a diákok kéthetente találkoznak egy egynapos képzési alkalomra, a köztes időben pedig e-learning, vagyis az internet segítségével néznek meg oktatási videókat és oldhatnak meg hozzá tartozó feladatokat. Mivel a legfiatalabb diákok utaztatása nem könnyen megoldható, ezért öt vidéki központban vannak a képzések.
A budapesti helyszín mellett Veszprémben, Pécsett, Kecskeméten, Szolnokon és Miskolcon. – Újdonság, hogy jövő szeptembertől Beregszászon is létesítünk egy tehetséggondozó központot – jelentette be Lánczi. Filozófiájuk szerint olyan felnőtteket szeretnének a diákokból nevelni, akik a szűkebben vagy tágabban értelmezett környezetükért szeretnének tenni, és képesek is erre.
– Minden egyes képzési programunk arról szól, hogy egy-egy képességterületet fejleszt, és a folyamat során derül majd ki, mennyire való ez az adott diáknak – magyarázta Lánczi, aki arról is szólt, hogy a tehetség önmagában nem garancia a sikerre, a fejlesztés folyamata elengedhetetlen, de sok múlik a tanulón, mennyire tudja kihasználni a lehetőségeket.
– A Fiatal Tehetség Program esetében minden régiót egy munkatársunk vezet, rajta kívül pedig kiváló hazai oktatók képzik a gyerekeket. A középiskolás-programban az ország legjobb szakértői tartanak előadásokat, illetve állítják össze az e-learning anyagokat – emelte ki Lánczi. Azokat a képzéseket, amelyek egyetemistákat érintenek, mind a hazai, mind a nemzetközi élvonalbeli oktatók, kutatók tartják.
– A világ vezető egyetemeinek és üzleti iskoláinak professzorai járnak hozzánk tanítani – hangsúlyozta az MCC ügyvezető igazgatóhelyettese. A képzések ingyenesek, alapítványuk bevételei állami, pályázati és vállalkozói forrásokból erednek. Lánczi szerint a dolgok természetéből következően az állami oktatásban nehezebben megoldható a tehetséggondozás, noha az is tény, hogy rengeteg pedagógus sok energiát fektet abba, hogy a tehetséges gyerekekkel külön is foglalkozzon.
– A legtöbben egyéni folyamatként gondolnak a tanulásra, pedig a képességek fejlesztésének igen komoly része közösségben tud igazán kibontakozni – hangsúlyozta Lánczi. Legfontosabb missziójának nevezte, hogy tudatosan építenek közösséget.
Kiemelte, hogy nagyon fontosnak tartják a csoportmunkában végzett fejlesztéseket is, amelyek csak egymásra figyelő, együttműködő közösségekben tudnak létrejönni – tette hozzá a Mathias Corvinus Collegium ügyvezető igazgatóhelyettese.