Akármennyire tisztelik Indiában a szent teheneket, ha sokáig elállják az utat, finoman őket is odébb toszogatják – így járhatott most Bernie Ecclestone is. A vb-sorozatot négy évtizeden keresztül igazgató milliárdost a Formula–1 új tulajdonosa, a Liberty Media tavalyi színre lépésekor még meghagyta az ügyvezetői posztján, másfél hete azonban, amikor lezárult az adásvétel, érdemei elismerése mellett elmozdította. A kormányrúd az elnöki pozíciót már szeptember óta betöltő Chase Carey kezébe került, ugyanakkor a marketingügyek felelősének kinevezték Sean Bratchest, az ESPN sportcsatorna korábbi első emberét, a szakmai irányítással pedig Ross Brawnt bízták meg.
A 62 éves Brawn a Ferrari technikai igazgatójaként elévülhetetlen érdemeket szerzett abban, hogy a maranellóiak 1999 és 2004 között minden évben megnyerték a konstruktőri vb-címet, Michael Schumacher pedig zsinórban ötször világbajnok lett. Általános elképedésre Brawn később saját csapatával, a Hondából megszületett Brawn GP-vel is a csúcsra ért – és vele Jenson Button – , majd azzal, hogy eladta az istállóját a Mercedesnek, valójában vele kezdődött meg a stuttgartiak sikerkorszaka. 2013-ban mégis távozott a csapatfőnöki posztról, és az okokról csak tavaly lebbentette fel a fátylat az önéletrajzi könyvében. Ebben leírta, hogy már nem tudott megbízni vezetőtársaiban, Toto Wolffban és Niki Laudában, akik Paddy Lowe-ot is a megkérdezése nélkül hozták a csapathoz.
Tavaly nyáron sokan már összeboronálták a gyengélkedő Ferrarival, közvetlenül Sergio Marchionne elnök-vezérigazgató próbálta visszacsábítani tanácsadóként, ám Brawn nem fogadta el az ajánlatot. Kijelentette, hogy nem szándékozik újra az F1-ben dolgozni, ám amikor a Liberty Media belépésével megint csak felvetődött a szerepvállalása, már más húrokat pengetett. „Kicsit besegítek nekik, hogy jobban megismerjék a Formula–1-et, de csak ennyi az egész” – nyilatkozta novemberben.
Ma már tudjuk, hogy ennél jóval többről van szó, sportszakmailag neki kellene alapjaiban megreformálnia a Formula–1-et. S ha van valaki, aki erre a feladatra alkalmas, akkor az éppen Ross Brawn. „Jómagam az elmúlt években egyszerű nézőként követtem figyelemmel a világbajnokságot, és olykor még nekem sem volt fogalmam arról, hogy mi történik a pályán.
Ehhez vegyük hozzá, hogy újabban csupán egyetlen csapat két pilótája harcol a vb-címért, ami persze nem a Mercedes hibája, ők ragyogó munkát végeznek. Ám a szurkolók jóval több izgalomra vágynak, és ahogy mondtam, mindenekelőtt szeretnék tudni, hogy mi miért történik a futamokon. A jelenlegi szabályok azonban túlságosan bonyolulttá teszik a Formula–1-et” – mutatott rá rögtön Ross Brawn a száguldó cirkusz egyik rákfenéjére.
Egy konkrét ötlettel pedig máris előrukkolt. Szerinte el kellene törölni a kék zászlós figyelmeztetést, a lekörözés előtt álló versenyzők utasítását a mögöttük érkező elengedésére. „Ken Tyrrell (a Tyrrell istálló legendás alapítója, Jackie Stewart az ő autójával lett háromszoros világbajnok az 1970-es években – a szerk.) híres volt arról, hogy még lekörözések esetén sem engedte meg a versenyzőinek, hogy bárkit is elengedjenek. A mai pilóták a rádión állandóan azt követelik, hogy lengessék a kék zászlót, és már egészen elkényelmesedtek, hogy szabad utat kapnak. Vannak, akik szerint az élen haladókat nem lenne szabad akadályozni, de én úgy gondolom, hogy ez is csak a túlszabályozásra példa” – fogalmazott Brawn, akinek bőven lesz munkája, amíg rendet tesz.
Annyi előrelépés máris történt, hogy elfogadták, a versenyek alatt immár nem büntetik a pilótákat minden csip-csup apróságért, csak a komolyabb kihágásokat szankcionálják. „A nézők is kerék-kerék elleni csatákat szeretnének látni, a versenyzést kell szem előtt tartani”– üdvözölte a döntést a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, aki élénken emlékezhet a tavalyi Mexikói Nagydíjat lezáró bohózatra. A harmadik helyen célba érkező Max Verstappennek rögtön szóltak, hogy ne igyekezzen a pódiumra, mert pályalevágás miatt időbüntetést kap, utóbb azonban a helyére lépő Vettelnek is vissza kellett adnia a trófeát.
Háromórás tanácskozás után őt is elmarasztalták, mert a verdikt szerint szabálytalanul védekezett a holland ellen. Az erre vonatkozó regulát idén éppen a bevállalósan vezető Verstappen miatt módosították, betiltva a féktávon való irányváltást.
Ross Brawn szerint azonban a Formula–1-nek éppen Verstappen mutatja a jó irányt, és csak egyetérthetünk vele.