Az első a Sauber, utána a Renault és a Force India jön, az elmúlt három évben a mezőnyt tönkreverő Mercedes csak a negyedik. Ez persze nem az erőviszonyok átrendeződését mutatja a 2017-es évad előtt, csupán azt, hogy a csapatok milyen sorrendben rukkolnak ki új autóikkal a nagyközönség előtt. A jövő héten minden napra jut majd bemutató, és a tíz csapatból nyolc már megadta rá az időpontját. Egyelőre csak ezt vehetjük biztosra, minden más kiszámíthatatlan.
Bár a Mercedes az elmúlt három év 59 futamából 51-et megnyert, az autók drasztikus átalakítása után egyáltalán nem automatikus, hogy erre a szezonra is megtartja dominanciáját. (A csapat tegnap leigazolta a Ferrari egykori technikai igazgatóját, James Allisont, de a címvédő Nico Rosberg visszavonult, Lewis Hamilton Valtteri Bottast kapta meg maga mellé.) Emlékezhetünk, hogy 2010 és 2013 között a Red Bull vitt mindent a jól eltalált Renault motorjának, no meg Adrian Newey tervezői zsenialitásának köszönhetően, három éve viszont a turbómotorok visszatérésével beléptünk a mercedeses korszakba. Ennek vethet véget a mostani szabályrendszer, amely az újratervezett kasznikkal, az átalakított alvázakkal, a módosuló felfüggesztésekkel és az új abroncsok megjelenésével alaposan összekuszálhatja a szálakat.
Ami a motorokat illeti, a V6-os hibrid formula 2020-ig megmarad, a csapatok azonban immár év közben is szabadon fejleszthetik az erőforrásaikat. Az, hogy az autók körönként akár öt-hat másodperccel gyorsabbak lehetnek, mint tavaly voltak, alapvetően az aerodinamikai szabálymódosításokból fakad. Szembetűnő lesz, hogy szélesebb autókkal találkozunk, az eddigi 180 centiméteresek helyett 200 centisekkel, ennél is látványosabb azonban a gumifronton bekövetkezett változás.
Az új abroncsok egyenesen a Formula–1 hőskorába visznek vissza bennünket: az első gumik szélessége 245-ről 305-re, míg a hátsóké 325-ről 405 milliméterre nő. Vagyis majdnem az a helyzet, mintha a tavalyi hátsó gumikat most előre szerelnék fel. A hátsó szárnyak alacsonyabban lesznek, az első szárnyak átalakulnak, ezek is agresszívabb kinézetet kölcsönöznek az új modelleknek. Többen fogalmaznak úgy: igazi „szörnyetegeket” kapunk. Afelől pedig semmi kétség, hogy ezek sokkal nagyobb kihívást jelentenek a pilótáknak, fizikálisan is.
„Brutálisan gyorsak lesznek a 2017-es autók” – jelentette ki még korábban a Force Indiától a Renault-hoz szerződött Nico Hülkenberg. A német pilóta azonban a szimulátoros tesztelés után arra is rámutatott, hogy a nagyobb sebesség nem feltétlenül tesz jót a száguldó cirkusznak. A megnövekedett leszorítóerő miatt jó néhány kanyarban padlógázzal lehet majd menni, csökkennek a féktávok, így nehezebb lesz előzni. Márpedig a versenyzésnek éppen ez a sava-borsa.
Aggasztó jelnek tekinthetjük az abroncsokat gyártó Pirelli motorsport-igazgatója szerdai nyilatkozatát is. „Ne minket hibáztassanak, ha a futamok unalmasak lesznek” – mondta Paul Hembery, előre rátolva a felelősséget a Nemzetközi Automobil Szövetségre (FIA). Tény, hogy a Pirelli évről évre csak azt teszi, amit a FIA kér, és az elmúlt években azért szállított kevésbé tartós gumikat, hogy a kerékcserék izgalmasabbá tegyék a versenyeket. Ám most új módi van, és Hembery szerint a masszívabb abroncsok miatt sokkal több olyan futam lesz, amelyet egyetlen bokszkiállással is teljesíteni lehet. Mindazonáltal a brit szakember nem teljesen borúlátó, úgy véli, hogy ha az aerodinamikai szabályváltozásokból adódóan az autók közelebb kerülnek egymáshoz, és a gumik nem melegednek fel, akkor nőhet az előzések száma.
Egyelőre csak annyit tehetünk, hogy bizakodunk, így is lesz.