„Drónozhatunk?” – érdeklődött egy fiatalember szombat délelőtt tizenegy óra tájban Kardos Gábortól, az első ízben megrendezett Balaton-átcsúszás ötletgazdájától a badacsonyi strand jegén. „Itt mindent szabad, amit nem tilt a törvény. Csak annyit kérek, hogy a légi felvételt hadd rakjuk ki a Facebook-oldalunkra” – felelte a Balatoni régió második legismertebb Kardosa (természetesen csak a halhatatlan Ötvös Csöpi spanja, a kétbalkezes rendőrőrnagy után…), a civilben filozófus és borkereskedő badacsonytomaji lakos.
És valóban, délután már gyönyörködhettünk is az impozáns videóban, amely kétségbevonhatatlanul tanúsította: ezreket – bár a távirati iroda által megkockáztatott 6-8 ezer átkelő nyilvánvalóan eltúlzott számnak tűnt – vitt jégre a remek kezdeményezés.
Hogy mennyire megmozgatta az extrém kihívásokat kedvelő, egyszersmind a kemény, békebeli telektől elszokott magyarokat ez a Badacsony és Fonyód közötti kalandtúra, arra bizonyság, hogy online szerkesztőségünk adrenalinfüggő erőssége, Levente is nekivágott a távnak. (Le is küzdötte, duplán.) Ha lett is volna bármiféle félelem a próbázókban, azt az eseményt biztosító Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának jelen lévő vezetője, Bagyó Sándor azonnal eloszlatta: a mínusz 5 fokos hidegben 35 centi vastagságú, s egyre „hízó, dagadó” jég nemhogy egy felnőtt embert, de még egy harckocsit is elbírt volna.
A beszakadás és a megfulladás, megfagyás veszélye tehát senkit sem fenyegetett, az erőpróba élvezeti értékét azonban erősen csökkentette, hogy körülbelül féltávnál a tükörjeget göröngyös, a korcsolyázást lehetetlenné tévő felület váltotta fel, s a rettenetes szakaszon csak zoknira vetkőzve tudtak átvergődni a hátizsákjukban túrabakancs nélkül nekivágó kalandorok. Azok kiváltképp megjárták, akik visszafelé is megtették a több mint öt kilométert, mert kétszer kellett nekivetkőzniük.
Vállveregetés a MÁV illetékesének: délután kettőre egy különvonatot illesztettek a menetrendbe, amely Fonyódról hazavitte Budapestre a próbázókat. Azoknak azonban, akik Badacsonyban, a strand előtt hagyták az autójukat, a partot érés után kínos meglepetésben volt részük: valamennyiük szélvédőjén ott virított a tilosban parkolásért járó büntetőcédula. A konklúzió: egyrészt a rend őrei is előnyben részesítik a közgazdasági hatékonyságot – rövid idő, kevés munka, jelentős eredmény –, másrészt bármennyire is lélekemelő és komoly közönségsikert arató program volt az első átcsúszás, az ötletgazda gondosabban is előkészíthette volna.
Talán majd jövőre, ha a globális felmelegedés is úgy akarja…