2018. január 21., vasárnap, Ágnes napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/testrekvizitek-a-cirkuszban-2615563/

Testrekvizitek a cirkuszban

December 2-án kezdődött a Müpa Kultúr Kültér és az épület mellett felhúzott cirkuszi sátor programja, ahol a jégpálya mellett főleg dzsessz- és újcirkuszi előadásokkal várják a közönséget. Itt lépett fel a cseh Losers Cirque Company is, december 25-én és 26-án játszották Összeomlás című újcirkuszi darabjukat.

Az előadás alkotói első ránézésre is igazi társulatot alkotnak, minden gesztusukból és mozdulatukból árad az összeszokottság, az összhang és az egymás iránt érzett szenvedélyes, játékos bizalom. Összeomlás című darabjuk az egyén és a társadalom határhelyzeteit jelenetezte: „Összeomlás nélkül nem lehet határokat feszegetni, előrébb jutni, átugrani a saját árnyékunkat. […] Hátat fordít a társadalom az összeomlott, összeroppant egyénnek? Kihasználja a helyzetet, amelybe került, vagy segítő kezet nyújt neki?”

Tíz piszkosfehér ruhába öltözött férfi és nő jön ki a Peter Brook-i értelemben vett üres előadótérbe, mindössze néhány reflektor tagolja a sötétet, rendezi be őket kezdőpozíciójukba. „Vehetek akármilyen üres teret, és azt mondhatom rá: csupasz színpad. Valaki keresztülmegy ezen az üres téren, valaki más pedig figyeli; mindössze ennyi kell ahhoz, hogy színház keletkezzék” – írja Brook, a múlt század egyik legnagyobb hatású rendezőzsenije

Az üres tér című könyvében. Az Összeomlásban pedig ugyanez történik egy cirkuszi sátorban, a jelentésekkel, szimbólumokkal, jelenetekkel, narratívákkal és töredékekkel, illetve a nézőkkel kötött szerződésekkel gazdagon dolgozó újcirkusz szabályai szerint.

Fotó: Müpa

A cseh társulat technikai tudása és ötletessége lenyűgöző

Egy szinte magától értetődően eredeti ötlet adja az előadás koreográfiáját: a szabály az, hogy nem lehet semmiféle rekvizitet vagy eszközt használni, csak annyi és úgy mutatható meg, amennyit az egymással összhangban mozgó emberi testek meg tudnak jeleníteni, saját határaikat átértelmezve és kitágítva.

Így keveredhetnek a színészórákról ismert bemelegítés- és bizalomjáték-gyakorlatok a kortárs táncból, a kontakt táncból, a balettből, a ritmikus gimnasztikából ismerős elemekkel, illetve olyan, különösebb eszközigénnyel nem rendelkező cirkuszi zsánerekkel, mint amilyen az erőemelés, a hand voltage vagy a különböző, szólóban vagy csoportosan előadott akrobatikus elemek.

A társulat technikai tudása lenyűgöző, főleg úgy, hogy a hetvenperces előadásban majdnem mindenki végig mozgásban és színen van. Ezt egészíti ki az az ötletesség, ahogy a különféle, „normális esetben” rekvizittel előadott számokat is könnyedén és lendületesen be tudják mutatni, pél­dául a tisztán felismerhető handstand-, hinta- és gurtnivariációkat.

Darabjukban így lesz az előadó teste egyszerre cirkuszi test és rekvizit – megfeszülő izom és önmaga tárgyiasításának lehetősége. Ez a szimbolika pedig számos asszociációt szül, a feltehetően a társulat improvizációiból született jeleneteket pedig érzékeny adagolással rendezte egymás után Matyás Ramba koreográfus és Tomsa Ligierski rendező.

Jelenetet kap az egymáshoz fűződő emberi viszonyok megannyi hierarchikus vagy bolondos szituációja, de a nagyra törés és a többiek hátán felemelkedés vagy a lázadás is. A katartikus csúcsra akkor jut el az előadás, amikor férfi zaklatói a fizikai erőszak mozdulatkészletével arra kényszerítik az egyik nőt, hogy legyen az eszközük a mutatványukhoz.

A női előadó teste így lesz egyszerre tárgyiasítva nőként és előadóként is: testét tárgynak használják a férfiak, az erőszak pedig arra irányul, hogy rekvizitje legyen a rajta cirkuszi elemeket bemutatni akaró társainak. Félelmetes jelenet – de ugyanakkor zsigerig hatoló színház ez, eszköztelen egyszerűségéből kibontakozó minden jelentésével és szimbolikájával együtt.

Kiemelt

A magyar kultúra napjaBalázs Péter kapta az idei Bessenyei-díjat

Az elismerést B. Élthes Eszter, Bessenyei Ferenc özvegye és Hegedűs Zoltán (Fidesz-KDNP) alpolgármester adták át a Kossuth-díjas színész-rendezőnek.

Poszt-trauma

Külföldi fiatalok segítették ki a „nagy diáktüntetés” szervezőit

Totális kudarcot vallottak a szervezők.

Vona és a 2300

A dolgok, amiknek az égvilágon semmi közük egymáshoz.

A Budapest Pride csapata bedobta a Conchita-bombát

„Az egész országot szivárványba borítjuk”.

Oknyomozó riporternek csapott fel a DK elnöke

Bizonyára ő is a Gőbölyös Soma-díjra hajt.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!