A The Past and Present című kiállítás anyagának megtekintése során a látogatóban önkéntelenül is felmerül, hogy a fotózott emlékművek mennyire alkalmasak arra, hogy információkat közvetítsenek, mi az, amit megtudhatunk belőlük, és mi az, amit elhallgatnak; hogyan hatnak ránk, hogyan befolyásolják a gondolatainkat, elképzeléseinket rövid és hosszú távon.
Ahogy Susanne Gamauf kurátor a megnyitón elmondta, a hatalom és az emlékezet jelei kisugárzásukkal befolyásolják gondolatainkat, és később a társadalmi változásoknak köszönhetően értékelődnek fel vagy veszítik el jelentőségüket. – Mindkét művész munkáit a dokumentarista stílus jellemzi, ugyanakkor nagyon költőien, művészi módon, a sűrítés eszközével élve nyúlnak a témához – tette hozzá.
Christina Werner fotóművész 1976-ban született Baarban. Munkáiban gyakran foglalkozik kulturális és politikai kérdésekkel, többek között olyan témákat dolgoz fel, mint az identitás, az együttélés, az idegenség. Reflecting Pools című projektje a New York-i Ground Zero emlékezetkultúráját mutatja be. – A fotók sok évvel a terrortámadás után járják körül a környéket és annak architektúráját, megmutatva a masszív beavatkozás hatását a nyilvános térbe – emelte ki a kurátor. A felvételeken rendőri jelenlétet, kordonokat és amerikai zászlót látunk. Az anyagot egy videófelvétel kíséri, amelyen Donald Trump a szeptember 11-i támadások után egy „nagy és magasztos” új építmény felépítésének szükségességét hangsúlyozza.
Regős Benedek szentendrei művész munkáinak elkészítése során letisztult, egyszerű, mégis szimbolikus kifejezésmódot használ. Érdeklődésének középpontjában a vallás, a történelem, a kultúra áll. Monumentum című munkájában a fotográfia praxisát az emlékezést szolgáló objektumok viszonyában mutatja be. – Sorozatában nemcsak azt vizsgálja, hogy hogyan jelennek meg ezek a tárgyak az adott helyszíneken, hanem diszfunkcionális példákat is keres, amelyek valami miatt már nem látják el eredeti szerepüket – hangsúlyozta Susanne Gamauf.
Regős képein egy felszámolt temető ledózerolt sírkövei is szerepelnek: legmegrázóbb munkája talán az ismeretlen hajléktalan sírját ábrázoló kép, amelyen világosan látszik, hogy a fejfa nem segítheti az emlékezést, hiszen sem az elhunyt személy neve, sem az életkora nem szerepelhet rajta pontosan.
A kiállítás, amely az Osztrák Kulturális Fórum és a Fotogalerie Wien második közös projektje, 2018. január 12-ig tekinthető meg Budapesten, a Benczúr utca 16. szám alatt.