A XIX. és a XX. század fordulója jócskán kivette részét az elsöprő erővel jelentkező, a korszakváltást mindenáron követelő és véghez vivő új irányzatokból, művészeti, építészeti stílusokból és a gombamód szaporodó ideológiákból, amelyek nem kis mértékben befolyásolták a korszak és az azt követő évtizedek kulturális légkörét.
Márpedig a szecesszió diadalutat járt be, és ma, amikor végigmegyünk a bécsi utcákon vagy ellátogatunk egy-egy múzeumba, nehéz nem észrevenni a korstílusnak a város kinti és benti tereiben hagyott, jól felismerhető jegyeit.
Az új stílus megjelenése konkrét dátumhoz kötődik: 1897. április 3-án Klimt, Moser, Hoffmann és a hozzájuk csatlakozó művészek Bécsben megalakították Ausztria Képzőművészeinek Egyesületét, közismert nevén a Secessiont.
A kezdetben nagy ellenállást kiváltó, egyeseket gúnyra ragadtató szecesszió és az azt tudatosan vállaló művészcsoportok idővel komoly rangot vívtak ki maguknak. Olyan alkotók sorakoztathatók fel az új stílus mögé, mint Gustav Klimt, Egon Schiele, Otto Wagner, valamint Koloman Moser.
A Bécsi modernizmus 2018 programsorozat a száz éve elhunyt alkotók munkássága előtt tiszteleg: az osztrák főváros különféle múzeumaiban egész éven át tartó kiállítássorozatot tartanak, amelynek mottója a Haladd meg a korodat! lesz, ezzel is utalva a szecessziót életre hívó elvekre.
A felettébb izgalmasnak ígérkező rendezvénysorozat betekintést enged például a tizenharmadik kerületben található Klimt-villában a festőművész rekonstruált társalgószobájába és műhelyébe.
Februárban a Kunsthistorisches Museum lépcsőházában alakítják ki az úgynevezett Klimt-hidat, amelynek révén Klimt tizenhárom korai munkájából eredő mennyezeti freskóját ismerhetjük meg közelebbről. A már életében egyszerre a megbotránkozás és a csodálat bűvkörében létező Egon Schiele aktjai a Leopold Museumban nézhetők meg.
Bécsben járva lépten-nyomon szembetalálkozunk a legendás építész, Otto Wagner munkáival, ehhez elég akár a bécsi vasúti pályaudvar állomásaira vetnünk egy pillantást vagy megismernünk a posta-takarékpénztár, valamint a steinhofi templom épületét.
Úgy hírlik, annak idején a historizmus irányzat megszállott képviselői Wagner több tervét olyannyira provokatívnak gondolták, hogy azok megvalósítását, vesztünkre, sikeresen megakadályozták. A Wagner életművét bemutató tárlatot márciustól látogathatja a nagyközönség a Wien Museumban.
A kiállítássorozatot rendhagyó tárlat zárja a bécsi Iparművészeti Múzeumban, ahol a Koloman Moser, Josef Hoffmann és Fritz Waerndorfer által 1903-ban alapított Bécsi Műhely egyedi formatervezésű használati tárgyai lesznek láthatóak.
Az osztrák fővárosnak sikerült a meghatározó stílus rangjához méltó ünnepet szerveznie, ennek eredményeképpen nívós programok részesei lehetnek a szecesszió elkötelezett, Bécsbe ellátogató hívei.