Egy kis játékra invitálnám az olvasót. Tessék meghallgatni az ismert zenemegosztó virtualitások bármelyikén Kodály Zoltán (által tiszta forrásból gyűjtött, onnan méltóképp interpretált etc.) Karácsonyi pásztortáncát. Aztán ugyanígy a Kodály Spicy Jazz Pásztortáncát. Egy, azaz egy darab árva vezérmotívum köti össze a kettőt! Dehogy a kettőt! Áthidalhatatlannak és beláthatatlannak hitt évezredeket, tájakat, kultúrákat, korszellemeket, népszellemeket, attitűdöket, habitusokat és pillanatnyi létállapotokat köt össze ez a motívum.
Most jön a játék: mi történik a kettő között? A térbeli pozicionálhatóságot feltételező kérdésfelvetés eleve rossz. Ami történik, nem valamik között, hanem valamik körül lebegve, valamikkel összeolvadva, valamikkel ölelkezve történik. A hívónevek hevenyészett listája: Pink Floyd, Pat Metheny, Omega, Korai Öröm, Meszecsinka, Thy Catafalque, Sear Bliss, és természetesen a Mini, az a bizonyos Mini, amelyben Török Ádám és Papp Gyula játszott együtt.
Ez sem véletlen, hisz a Kodály Spicy Jazz dobosa, Köles Márk, egyben Török Ádám és a Mini Big Band sorait erősíti, de a többiek is szagolják már egy ideje a puskaport. Csak a miheztartás végett soroljuk föl, hogy az említetten kívül Cséry Zoltán billentyűs, Görögh Dániel trombitás és Szentgallay György basszusgitáros milyen együttesekben játszott vagy játszik még: Kimnowak, Ganxsta Zolee és a Kartel, Neoton Jazz, Cotton Club Singers, Ladánybene 27, Kowalsky meg a Vega, PASO, Kistehén, Tátrai Tibor, Cliff Moore, Budapest Jazz Orchestra.
Szóval a Kodály Spicy Jazz – mint neve is mondja – egyik nagy halhatatlanunk munkásságát boncolgatja főállásban, teszi ezt pedig bátran, alázattal, rengeteg játékossággal, fantáziával és vagánysággal. Első lemezük jövőre fog megjelenni, addig Franciaországban, Olaszországban és Marokkóban mutatják be tudományukat.
Legextravagánsabb akciójuk Rómában tartatik, ahol többnapos utcazenélésbe fognak a JazzMobil nevű csodaautóval. Ez lényegében egy mozgó kamaraszínpad, amelyről ezúttal magyar népdalok feldolgozásai zengenek – reméljük, jó hatással lesznek az ottani, kissé túlfűtött közlekedési morálra.
Tudni kell, hogy ez a formáció nemcsak úgy vadon nőtt, hanem a Music Fashion Kiadó indította el Kodály Zoltán halálának 50. évfordulója alkalmából, hogy a mester által gyűjtött népdalokat a jelen minél szélesebb hallgatóköre számára tegyék befogadhatóvá ezzel a – fentebb részletezett hatásokat felvonultató – hangszereléssel.
De bárkinek a fejéből is pattant ki az ötlet, a végeredmény magáért beszél. Ahogyan Török Ádám és Papp Gyula értelmezte egyszerre éteri angyalszárnysuhogássá és az apokalipszis lovainak patacsattogásává Bartók Béla Egy este a székelyeknél tételét, úgy röpteti most a végtelenbe a Kodály Spicy Jazz a Kodály tarsolyából előhúzott, évezredes dallamokat.
Ritka szép és ritka vagány muzsika ez: láb és lélek egyszerre mozdul rá. És mozdul a szellem is, hiszen tudjuk, ez is annak az összegző, összefüggéseket feltáró, hidakat verő kultúrtörténeti folyamatnak a része, melyet jelenünkben meg kell élnünk. Ezen múlik, hogy múltunk lehet-e jövőnk is egyben.