Kokas Katalin és Kelemen Barnabás hegedűművészek nemcsak hogy kiváló koncertekkel állnak közönség elé a világ számos pontján, hanem emellett tanítanak is, és miközben a harmadik gyermeküket várják, nagy energiákkal készülnek az általuk életre hívott Fesztiválakadémia Budapest rendezvényre is.
A június 10–16-ra időzített programsorozat sokrétű lehetőséget kínál a zene szerelmeseinek: egy héten át világszínvonalú előadók koncertjeit, nyilvános mesterkurzusait követhetik az érdeklődők, és mindez egy nemzetközi hegedűversennyel és pedagógustalálkozóval is kiegészül. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával megvalósuló fesztiválakadémia idején először, de hagyományteremtő céllal rendezik meg a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt, amelyen 8 és 18 év közötti fiatalok öt korcsoportban mérhetik össze a tudásukat.
A hegedűverseny zsűrijének elnökségét maga Shlomo Mintz vállalta, aki Izraelben Fehér Ilona tanítványa volt. A nemzetközi kamarazenekarok koncertmesterei mellett Mimi Zweig (Egyesült Államok), Hyuna Kim (Korea), Sebestyén Katalin (Belgium), Ácsné Szily Éva és Dénes László zsűriznek. A versenyre április 30-ig jelentkezhetnek az érdeklődők. Az ifjú hegedűművészeknek fontos motiváció lehet az is, hogy a versenyzők egy hétig a zsűri világhírű pedagógus tagjaitól mesterkurzusokat kapnak, és emellett Pál István Szalonna és bandája az autentikus magyar népzenére, Sárközy Lajos és zenekara pedig cigányzenére tanítja őket.
Kodály szellemiségét nemcsak a zeneművei által idézik meg, hanem zenepedagógusi munkásságára is alapoznak. Például az egészséges zenész életmódprogramját is megismerhetik az érdeklődők. Ezt Kodály Zoltán felkérésére Kovács Géza dolgozta ki, és Pásztor Zsuzsanna egyetemi tanár fogja átadni a kurzusra jelentkezőknek. „Pedagógusként fontosnak tartjuk, hogy minden növendékünk egészséges legyen, ne csak lelkileg, zeneileg, hanem testileg is. Aki hangszereken játszik, annak annyira nyakatekert pozícióban kell naponta hosszú órákon át gyakorolnia, hogy fontos arra is figyelnie, a lehető legkevesebb problémája adódjék fizikálisan. Emellett fontos tudni kezelni a színpadi feszültséget is. Ha erre már diákkorban felkészül a művész, a zenében élményként is többet tud adni” – érvelt a módszer jelentősége mellett Kelemen Barnabás.
A házaspár tanári ars poeticája is azonos: akárcsak szülőként, oktatóként is a szeretet mellett a példamutatás az alap. Mint mondják, egy-egy felvételi vizsgán nem zsenikre vadásznak. Emberi szempontok szerint is választanak tanítványt. „Én régóta nemcsak azt keresem, kiből lehet nagy művész, hanem azt, kivel lehet egy olyan harmonikus viszonyt kiépíteni a pár év során, hogy utána egész életében meríteni tudjon ebből az időszakból. Mi olyan embereket képzünk, akik önmagukkal harmonikusan tudnak élni” – fejtette ki Kokas Katalin.
A hegedűművész fontosnak tartja, hogy a zeneoktatásban „a felsőfok ne engedje el az alsófok kezét, hanem mutasson irányt és segítse”. Mint mondja, ezért is jelentős a fesztiválakadémia, amelyen világhírű művészek és elismert oktatók osztják meg tapasztalataikat. Ma a világhálónak köszönhetően a zene szinte bárhol elérhető, de már nem feltétlenül közösségi élmény. A találkozások hetének is titulált rendezvény ez ellen is tesz.
„A mi szerepünk, hogy utat mutassunk, és ezért is vagyunk hálásak ezért a lehetőségért, hogy a fesztiválakadémián a találkozásokat ösztönözzük. A közösségi élmény ugyanolyan fontos pillére ennek a rendezvénynek, mint a nívós oktatás vagy a rangos fellépési lehetőség” – hangsúlyozta a hegedűművész.