2017. július 26., szerda, Anna, Anikó napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/kulonutak-kozterkepen-1791178/

Különutak köztérképen

Karl-Heinz Adler munkásságát és a magyar absztrakció alakulását ismertetik
Az egykori Kelet-Németország kultúrpolitikája sokkal idegenebbül állt az absztrakt képzőművészeti megnyilvánulásokhoz, mint akár a hazai szocialista hatalom, így a drezdai Karl-Heinz Adler, a műfaj meghatározó alakja sokáig csak otthonában kísérletezett a formákkal, amelyeket aztán a nyolcvanas évek elején mutatott be először önálló tárlaton. A kilencvenéves alkotó életművének feldolgozása viszonylag későn kezdődött el, a Kiscelli Múzeum és a Kassák Múzeum múlt héten nyílt, Különutak elnevezésű tárlata most ebből a kanonizálási folyamatból veszi ki a részét építészeti és képzőművészeti munkáinak önálló bemutatásával.

A német absztrakció kiemelkedő alakjának, Karl-Heinz Adlernek szentel tárlatot két óbudai múzeum: a Kiscelli romos falai közé kerültek a köztéren és épületeken megvalósult geometrikus művei, képzőművészeti munkáinak pedig a Kassák szánt két termet. A tárlat érdekessége, hogy miközben Adler pályáját a kezdeti lépésektől követi, párhuzamot állít a magyar absztrakt alakulásával, így jól látható, hogy nálunk már régen lezajlott az absztrakcióvita, a műfaj képviselői nyugati ösztöndíjakat nyertek el, miközben Adler munkáit még nem ismerték el autonóm művészetként, következésképp nem is állíthatta ki azokat.

A Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum–Fővárosi Képtár közös tárlata főhajtás a német absztrakció nagy alakja előtt, egyúttal kapcsolódás ahhoz a nemzetközi művészettörténeti fordulathoz, amely a hatvanas, hetvenes évek művészetét új szempontok szerint szeretné megvizsgálni a kelet-európai régióra helyezve a hangsúlyt, és a magyar művészetet is ebben a kontextusban elemzi.

Forrás: Bach Máté

A múzeum felhívást tett közzé hasonló műtárgyak felkutatására, a közönséget is bevonta a keresésbe

Karl-Heinz Adler egész életét a volt NDK területén, később az egyesített Németországban töltötte. Izgalmas megfigyelni a tárlaton, hogy amikor a világban az absztrakció nagyon markáns fejlődési útvonalat rajzol ki, az egyes országokban mekkora teret kap. Közben felvetődik az a kérdés is, hogy a szocialista időszak miért nem tolerálta ezt az irányzatot. Magyarország művészei sokkal többet kaptak a műfaj körül akkor forrongó nyugati impulzusokból, mint Karl-Heinz Adler, aki a hetvenes évektől több magyar művésszel kapcsolatot tartott, művei mégis jórészt titokban maradtak. A mostani kiállítás arra is felhívja a figyelmet, milyen adleri hatások figyelhetők meg a hazai épületek geometrikus motívumaiban: egyebek mellett a Déli pályaudvar falplasztikáját és a Hotel Duna Intercontinental épületének díszeit is bemutatja. A Kassák Múzeum tárlata pedig önálló falat szentelt annak az idővonalnak, amely a magyar absztrakció állomásait veti össze Adler munkásságának alakulásával.

Adler életművének felfedezése az elmúlt években kezdődött el, viszonylag későn, így most ehhez a kanonizálási folyamathoz is csatlakozik a Kiscelli Múzeum. A tárlat rendezői Adler munkássága legkorábbi szakaszából indultak el a szakközépiskolai évek nyomán, ahol szőnyegminta-rajzolóként kezdte, majd ezek a formák szülték a geometriához való vonzódását; a Kiscelli Múzeum a művész korai szőnyegtervei közül is elhozott néhányat.

A Különutak című kiállítás rámutat a geometrikus ábrázolás és a rendszerszerűség összefüggésére, vagyis arra: miként jut el az absztakció addig, hogy a hetvenes, nyolcvanas években bevett építészeti díszítőelemeket állami megbízásra alkalmazzanak a művészek. A nyomok keresése azonban nem ér véget a jelen kiállítással, a múzeum felhívást tett közzé hasonló műtárgyak felkutatására, a közönséget is bevonva a kutatómunkába.

A tárlat a köztéri képzőművészet legfontosabb online adatbázisával, a Köztérképpel együttműködésben kilép a múzeumok falain és egész Budapestre kiterjeszti a témával kapcsolatos vizsgálódásait. A városi műalkotások felfedezésére készített térkép segítségével az érdeklődők a helyszínen is megnézhetik a Kiscelli Múzeumban bemutatott munkák máig megmaradt darabjait.

Kiemelt

Magyaros orosz rulett

A közönség nem bírta csendben, többször is rázendített a „Nagy Viktor! Nagy Viktor!” szövegű magyar népdalra, fűszerezve egy kis „Szép volt, fiúk!”-kal.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!