2017. szeptember 24., vasárnap, Gellért, Mercédesz napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/kibeszeletlen-tortenetek-2195509/

Kibeszéletlen történetek

Jiří Menzel cseh filmrendező az idei CineFest életműdíjasa
Ismét világsztárokkal és kőkemény társadalomkritikai megnyilvánulásokkal nyitott a 14. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál. A szervezők által előrevetített „bivalyerős” versenyprogramról egyelőre nem győződtünk meg: a polgárpukkasztó, részleteiben meglepő ötleteket hozó Arany Pálma-díjas produkció, A négyzet (The Square) is hagyott bennünk hiányérzetet, a szintén szombaton vetített amerikai film, A bosszú angyala pedig valószínűleg a főszerepet játszó Francesca Eastwood – Clint Eastwood lánya – megjelenése, na meg a témafelvetés fontossága miatt tartotta a teremben a nézőket a film utáni beszélgetésre is.

A miskolci CineFest évről évre a nemzetközi premierfilmek esszenciáját válogatja versenyprogramjába, és már azt is megszokhattuk, hogy díszvendégnek világsztárokat hoz el: Claudia Cardinale, Juliette Binoche után idén a fesztivál életműdíjasa, Jiří Menzel köszöntötte a nézőket a. A közvetlenség korántsem meglepő Jiří Menzel esetében, civilként fogadta az őt köszöntő tapsvihart, az életműdíj kapcsán pedig annyit kérdezett: „Ez azt jelenti, hogy hagyjam abba?”

Az idei fesztivál másik díszvendége a színészettel 29 éve felhagyó Magdaléna Vášáryová volt, aki megejtő őszinteséggel beszélt a pályájáról, majd az Európai Mozi Nagykövete díjat vette át a szervezőktől. „Nyitófilmünk, a Sörgyári capriccio női főszereplője, Magda Vášáryová nemcsak filmszerepek tucatjaival vívott ki elismerést. A rendszerváltás után diplomata- és politikusi karrierje egészen a szlovák elnökjelöltségig vitte, munkája közben bizonyította: igazi európai” – méltatta laudációjában a tíz nyelvet beszélő színésznőt és diplomatát Muszatics Péter filmtörténész, a Cine­Classics szekció kurátora.

Nem fért be minden érdeklődő szombaton a kora esti vetítésre, A bosszú angyala című amerikai filmre, a brazil Natalia Leite munkájára. A történet egy amerikai egyetem campusán játszódik, ahol a képzőművészeti tanszék hallgatój, Noelle (Francesca East­wood) szexuális erőszak áldozata lesz, majd amikor rájön, hogy nem ő az egyetlen, könyörtelenül bosszút áll az elkövetőkön. Meglepő fordulatokkal aligha, inkább közhelyes megoldásokkal operál a film, feszültségkeltésre nem törekszik, sokkal inkább a bosszú könyörtelen, nyers, naturális megjelenítésére.

Fotó: Fotó: MTI/Vajda János

Francesca Eastwood és Natalia Leite A bosszú angyala miskolci díszbemutatóján

Az amerikai egyetemi campusokon gyakori nemi erőszak témája bátor felvetés, a tabudöngetés erős dialógusokat szült, sőt a film után is majdnem az összes nézőt benntartotta beszélgetésre az alkotókkal. A rendező mellett Francesca Eastwood is eljött Miskolcra – részben az ő személye jelentette a kimagasló érdeklődést –, bevallása szerint rajong a rendezőnőért, nagyon fontosnak tartja a nemi erőszakról és a nők kiszolgáltatottságáról beszélni, egyben nagy teher volt számára a kíméletlen jeleneteket visszanézni a fesztiválon.

Natalia Leite kifejtette: noha nemrég készült egy dokumentumfilm ezekről a tragédiákról, még koránt sincs kellőképpen feldolgozva a téma. Sok újságcikk és vallomás alapján építette fel a filmet, de, mint mondta, őt is érte diák­évei alatt attrocitás. Az erős képzőművészeti ihletettségű, másfél órás játékfilm néhány hét múlva a hazai mozikban is látható lesz.

Nagy várakozás előzte meg az Arany Pálma-díjas, A négyzet című, svéd–dán–német–francia koprodukcióként született két és fél órás munkát. A film, amely már az első tíz percben a tömegnek szegezi a „Meg tudnál-e menteni valakit?” kérdést, az altruizmus fontosságára kívánja felhívni a figyelmet, miközben a kortárs művészet képmutatását és az individualista elitet karikírozza, lerántja a leplet a politikai korrektségről. Három éve a svéd rendező Ruben Östlund Lavina című munkájával hozott saját színt a Cinefestre, A négyzet viszont a nagyon sok ötletes epizód ellenére szétesett, sőt a film alig kétharmadánál el is laposodott a kezdeti szerethető ironikus lendület, s bár felfedezettje, Claes Bang kiváló karaktert formált meg, mégsem volt elegendő arra, hogy a film egészében fenntartsa a figyelmet. A Cannes-ban nagy sikert aratott alkotás októberben érkezik a hazai mozikba.

Némi előítélet tántorított el az előzetes után az amerikai Brigsby mackótól, Dave McCary munkája azonban mókás, humánus, őszinte eszközökkel felépített társadalomkritikájával a nézők egybehangzó szimpátiáját vívta ki. A tíznapos filmszemle veleje még hátravan, az eddig látottak a Cine­Festtől megszokott színvonalat hozták, de úgy tűnik, a meghatározó filmélményre még várnunk kell.

A CineFest-életműdíjas Szabó István védnökségével már nyolc éve futó CineClassics a 110 éve született Radványi Gézára és a miskolci származású Dargay Attilára emlékezik. A szep­tember 17-ig tartó fesztivál műfajokat bemutató szekciója, a Cine­Genre fókuszában pedig 2017-ben a musicalek állnak.

Hirdetés

Kiemelt

Martin Schulz vádaskodni kezdett a bukás után

Botrányosnak nevezte Angela Merkel német kancellár választási kampányát Martin Schulz szociáldemokrata (SPD) pártelnök a vasárnapi szövetségi parlamenti (Bundestag-) választás után a törvényhozásba bejutott pártok vezetőnek televíziós fórumán.

Poszt-trauma

Divatdiktátorok szeszélye vagy tudatos provokáció?

Ön felvenné ezeket a ruhadarabokat?

Az emberéletekkel igenis el kell számolni

Hány halott kell még a bevándorláspártiaknak?

A próféta lenyomta az angolokat

Muhammad a legnépszerűbb név Angliában.

Óriásplakátokkal számolja fel önmagát a Jobbik?

Jöhet a fél évig tartó mocskolódás 1100 óriásplakáton.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!