2017. június 28., szerda, Levente, Irén napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/jo-ma-gyozedelmeskedik-1599313/

A jó ma is győzedelmeskedik

A varázsfuvolával látogat Budapestre a Komische Oper Berlin
Sok színes és színvonalas programot ölel fel az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál. Ezek közül kettő is a pécsi születésű karmester, Nánási Henrik nevéhez fűződik, aki csütörtök este az Erkel Színházban Mozart A varázsfuvolájának előadásán, pénteken pedig a Zeneakadémia nagytermében vezényli a Komische Oper Berlin zenekarát.

Ez utóbbi eseményen Michael Barenboim hegedűművész egy Korngold-darab, a nagyszerű szopránénekesnő, Pasztircsák Polina pedig egy Mahler-szimfónia előadásában közreműködik.

Nánási Henrik 2012 óta a berlini Komische Oper fő-zeneigazgatója, és ebbéli minőségében már az első bemutatója is zajos sikert aratott. Ezt az előadást láthatjuk ma este: A varázsfuvolát, amelynek különleges világát Barrie Kosky ausztrál rendező az 1927 nevű angol színházi csoporttal közösen alakította ki. Mozart daljátékát némafilmszerű előadássá változtatták, amely a XXI. századi képregények világát is megidézi.

Forrás: Teknős Miklós

Az előadás látványvilága egyaránt megidézi a némafilmek és a képregények vizuális megoldásait

Sosem titkoltam, hogy operák esetében az olasz szerzők a kedvenceim, főleg a Verdi-nagyoperákért rajongok. Mozartot mint operaszerzőt nem igazán „jegyzem”, de A varázsfuvola kivétel. Talán mert Mozart utolsó operája megírásakor már minden mesterségbeli tudásnak birtokában volt, hogy Emanuel Schikaneder, a nem kifejezetten rangos, vagy fogalmazzunk megengedőbben, szerény An der Wien nevű bécsi színház igazgató-tulajdonosa eléggé egyenetlen librettójára remekművet alkosson. De az ok az is lehet, hogy gyerekként ez volt az első találkozásom a műfajjal.

Talán ez A varázsfuvola titka, talán ebben rejlik a varázslat, hogy minden korosztály számára van mondanivalója a történetnek, és zeneileg is olyan szinten befogadható, hogy akinek ötévesen beköltözött a fülébe a „madárember” Papageno áriája, az ötvenévesen is, amint azt hallja, hogy „varázsfuvola”, azonnal elkezdi dúdolni, hogy „Der Vogelfänger bin ich ja, trallala …”

Schikaneder – aki a szövegkönyv egy részét, sőt nagyobbik részét egy Johann Georg Metzler nevű bécsi diák­kal íratta meg – librettójának hibáit szinte észre sem vesszük, Mozart zsenialitása semlegesíti azokat. Két alapelemet emel ki, az egyik az emberi: a boldogság elérése egy tiszta és őszinte szerelem beteljesedésével, a másik a fantasztikus, a meseszerű: a jó és a rossz egymásnak feszülése, amelyből a jó kerül ki győztesen.

Jó szívvel ajánlom önöknek A varázsfuvola ma esti különleges előadását, akár gyerekekkel is, de ha nem tudnak elmenni az Erkel Színházba, akkor hallgassák meg legalább az említett áriát, garantáltan jó kedvre fognak derülni, visszanyerik vagy megerősödnek hitükben, hogy az igaz szerelem és a jó győzedelmeskedik a rossz fölött.

Hirdetés

Kiemelt

Mese az öregségről

A korábban főleg animációs filmek háttérmunkálatait végző Brian Fee első rendezőként jegyzett mesefilmje érdekes egyvelege a mesének és az életfilozófiának.

Poszt-trauma

A Facebook a templomok helyére lépne

Meg van a recept. Liberáliséknál széles lehet a mosoly...

A gyerek a hibás

A Népszava szerint a gyerek csökkenti az életszínvonalat.

Mini G-nap

Kíváncsian várjuk a G-ző politikus felívelő karrierjét.

Óriási meglepetés az Amnesty Internationaltől!

Meglepődtünk.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!