A tavaly ősszel az Astrohaus által kereskedelmi forgalomba hozott Freewrite egy minimalista esztétika szerint tervezett, praktikus és kézre álló eszköz. Alakja és billentyűzete olyan, mint a hagyományos írógépeké, befűzött papírok helyett azonban a Kindle e-könyv-olvasóihoz hasonló (e-tinta technológia) hatinches kijelzőn jelenik meg a begépelt szöveg, amit aztán elmenthetünk bármelyik felhőalapú online tárhelyünkre, legyen az a Google Drive, a Dropbox, az Evernote vagy az iCloud, illetve ki is nyomtathatunk.
Ian Bogost író, játékfejlesztő, a Georgia Institute of Technology interaktív számítástechnika tanára így írt róla május 9-én a The Atlantic felületén megjelent The Future of Writing Looks Like the Past [Az írás jövője olyan, mint a múlt] című cikkében: „A Freewrite, az »okos írógép« fel akarja szabadítani az írókat a számítógépüktől.”
Azaz ő is utal arra, amire korunk sok más írója, többek között a nálunk is népszerű német–osztrák Daniel Kehlmann: ennek a készüléknek az a szlogenje, az lenne a célja, hogy az írással foglalkozó embereket megszabadítsa attól a rengeteg zavaró hatástól és impulzustól, amit a munkaeszközként használt számítógép állandó internetkapcsolata jelent.
És itt nemcsak a „hogy is van ez pontosan?” nyomasztó utánanézési kényszerére gondol – Kehlmann több interjújában ezt emeli ki, mint az írást leginkább megakasztó, a figyelmet leginkább szétszóró lehetőséget –, hanem a különböző közösségi médiafelületek vagy elektronikus postafiókok becsipogó-felvillanó aktivitására is. Noha ehhez azért kicsit szarkasztikusan hozzáteszi, hogy minden ilyen szándék ellenére azért: „Az iPhone-om itt lapul a zsebemben, és halkan azért nyöszörög, hogy ugyan nézzek már rá. No de én elhatároztam, hogy elmerülök a fókuszált, intenciózus írói életben, amiről a Freewrite azt hiszi [hiteti el], hogy képes is vagyok rá.”
Ezután Ian Bogost kitér Friedrich Nietzschére, aki először használt írógépet – pontosabban egy billentyűkkel teletűzdelt koponyára vagy sündisznóra hasonlító Malling-Hansen Writing Ballt – a filozófia történetében, és először fogalmazta meg azt az alapvető medialitáselméleti tapasztalatot, hogy a felhasználó nemcsak rögzíti a gondolatait a bevitelre (írásra) használt eszköz segítségével, hanem maga a gondolatok rögzítésére használt eszköz is alakítja, megváltoztatja a felhasználó (az író vagy a filozófus) gondolatainak formáját, mintázatát és fókuszpontjait: „Az írásra használt eszközeink szintén dolgoznak a gondolatainkon”, nem csak mi magunk.
Hogy ez mit jelent, azt a legpontosabban talán Friedrich Kittler irodalomtudós és médiakutató írta le Gramophone, Film, Typewriter (1986) vagy a Rockzene – visszaélés a hadfelszereléssel (1991) című munkáiban: „Nietzsche, aki aligha véletlenül vált gépesített, nevezetesen írógéppel író filozófussá a többit megelőzve, a görög líra kapcsán csupán a tárolás és a hírek átvitelének egy-egy eljárását írja le – először is azt a mnemotechnikát, amely a sorokat felejthetetlenebbé teszi, mint a próza, másodszor pedig a diskurzus kanalizálását, amely e sorokat nagyobb távolságokra is elszállítja. Hiszen oly feledékeny az ember, az istenek meg annyira rosszul hallanak.” (Vincze Ferenc fordítása.)
További fejtegetések helyett azonban kanyarodjunk más irányba! Erős volt már bennünk tavaly is az a megérzés, hogy ahol egy új trend megjelenik, ott hamarosan nemcsak egyetlen választási lehetőségünk lesz – a Freewrite –, hanem a többi gyártó cég kreatív fejlesztői is előrukkolnak saját termékeikkel. Ilyenek a piac törvényei, sóhajthatnánk fel, ha lenne rá okunk, de inkább örömöt érzünk, hogy ha bármikor vissza szeretnénk térni az írógép XIX–XX. századi illúziójához, akkor ezt már egyre több formában és ezeknek köszönhetően egyre változatosabb módokon tehetjük meg. Amilyen a stílusunk, amilyen a lelki beállítódottságunk, amilyenek az írói szokásaink, az online piactéren már most – de a közeljövőben még inkább – könnyen és „személyre szabottan” megtaláljuk az igényeinket kielégítő, nekünk tervezett készüléket.
Ezek közé tartozik például a nemrég bejelentett Qwerkywriter is. A gyártó cég kicsit máshogy pozicionálja termékét, mint ahogyan a Freewrite esetében: itt nem az internettől való megszabadulás az elsődleges hívószó, hanem a retró íráshangulat és a legmodernebb technika nyújtotta kényelem egyesítése.
Ez ugyanúgy lehet filozófia, mint ahogy lehet egy újabb célcsoport meghódítására tett kísérlet is. A készülék ajánlója szerint a Qwerkywriter nem írógép, nem szövegszerkesztő készülék (mint ami igazából a Freewrite), hanem „csak” egy klasszikus formatervezésű, elegáns, vezeték nélküli írógép-billentyűzet, ami bluetooth vagy wifi segítségével kapcsolódik bármilyen márkájú tabletünkhöz vagy asztali számítógépünkhöz. Sőt bele van építve egy dokkoló is, amely segítségével még inkább megpróbálja rekonstruálni azt a hangulatot, amit annak idején írás közben az írógép és az írógéppapír együttese adhatott.