2017. május 27., szombat, Hella napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/intrikak-es-sotet-epizodok-1711522/

Intrikák és sötét epizódok

Különleges csemegét kínál ma és vasárnap este az opera, és különösképpen az operába oltott bel canto rajongóinak a Müpa. Vincenzo Bellini (1801–1835) tizedik és egyben utolsó operája, A puritánok nem tartozik a gyakran játszott darabok közé, hiszen eredeti fekvésében szinte megoldhatatlan feladat elé állítja a női és a tenor főszereplőt. A puritánokban a különféle hangvételű számok olyan változatosságával találkozunk, amelyek egyediek a stílus repertoárjában.

A bel canto, ez a klasszikus éneklési mód a tökéletes dallamformálást helyezi előtérbe a drámai szállal szemben. Van némi ellentmondás abban, hogy a bel canto aranykorát az 1805–1830 közötti időszakra teszi a szakirodalom, holott A puritánok megzenésítéséhez 1834 tavaszán kezdett Bellini, és a következő év januárjában volt az ősbemutatója abban a párizsi Theatre Italienben, amelynek egy időben az a Gioachino Rossini (1792–1868) volt az igazgatója, akit Gaetano Donizettivel (1797–1848) együtt a korszak és a stílus legnevesebb zeneszerzőiként jegyeznek. De ne kalandozzunk el A puritánoktól, amely már a bemutatón is nagy sikert aratott és később elnyerte az angol operarajongók tetszését, sőt mi több, Viktória királynő kedvence lett.

Mivel összeveszett addigi operáinak szövegírójával, Bellini A puritánokhoz új ismerősét, Carlo Pepoli grófot kérte meg, és közösen dolgozták át a francia Jacques-Francois Ancelot és Xavier Boniface Saintine Têtes rondes et Cavaliers című, előző évben megjelent történelmi drámáját, amelyet Sir Walter Scott Puritánok utódai című műve ihletett. Ám A puritánok operaváltozata eltér Scott Skóciában játszódó művétől, nemcsak a helyszínben (az angol Plymouth városa), hanem abban is, hogy az angol polgári forradalmat háttérbe szorítja egy olyan történet, amelyben egy vélt szerelmi árulás körül forognak az események. A darab intrikák és sötét epizódok, érdekes színházi helyzetek sora: hősiesség-hazafiság, szenvedélyes szerelem, rémítő téboly.

Forrás: Kurucz Árpád

Elvira szerepében Jessica Pratt, Sir George szerepében pedig Bretz Gábor lép fel

A puritánokat a Müpa és a Pannon Filharmonikusok koprodukciójában láthatjuk, hallhatjuk. A ma esti előadást 18 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

Elvira szerepében Jessica Pratt lép színpadra, Lord Talbotot Francesco Demuro személyesíti meg, mindketten a legigényesebb bel canto-szerepek keresett előadói világszerte. A Némedi Csaba rendezte előadásban, amelynek karmestere Riccardo Frizza, közreműködik a kolozsvári opera énekkara is. A mostanában oly elterjedt „félig szcenírozásban” rejlő lehetőségeket nem igazán használta ki Gilles Gubelmann díszlet- és jelmeztervező, de legalább nem szorítja háttérbe az énekszólamokat és a zenekar játékát.

Hirdetés

Kiemelt

A család természetes és alapvető egysége a társadalomnak

A természetes család iránti elköteleződést tartalmazó zárónyilatkozattal ért véget Budapesten a Családok XI. világkongresszusa.

Poszt-trauma

Újabb szintet lépett a liberális idiotizmus

Teljesen természetes az iszlamista terror.

Ki nem mond igazat: a ballib média, vagy Juncker?

De mi „belgák” most hova álljunk?

Botka és a kerítés

... meg Orbán, aki nem engedi be a migránsokat

Liberáliséknál a „vidékies” egy szitokszó

Ráadásul a „vidékies” és a „fiatal” is összeférhetetlen!

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!