Ma már nehéz nem előítéletekkel megpakolva beülni a francia film vetítésére, hiszen annyi mindent látni, hallani erről, és a gyanakvás is ott van, hogy most hátradőlünk a kényelmes karosszékben és a képünkbe fognak nyomni valamiféle kampányízű pró- vagy kontraérveket felvonultató, hatásvadász képsort 109 percben. Aztán elkezdődik egy történet – egy menekült története.
Egy Srí Lanka-i harcos, egy idegen nő és egy mindkettejük számára ismeretlen, elárvult kislány hamis iratokkal Franciaországba érkezik, és egy családként próbálnak élni. Menekülnek a polgárháborútól élhetetlenné vált országból. A veszteségeiket cipelve, de bármi áron megszabadulni a harcoktól – ennyi a céljuk. Még nevethetünk is rajtuk, annyira suták. Kezdetben Jacques Audiard szinte tökéletes receptúra alapján adagolja a történetet, tudva, hogy az első kuncogás után már le lehet szállni a túlságosan kényes témáról, a szereplők motivációit nem kell túlzottan firtatni, és már csak a főhős, a Dheepan (Antonythasan Jesuthasan) álnéven beilleszkedni próbáló férfi sztorijára ajánlott összpontosítani.
Már az első percekben nevetünk, mert valóban komikus a világító fülekkel felékesített hajpántot viselő, villogó bóvlikat áruló harcos, akit gyilkolásra képeztek ki egy teljesen másik, és Franciaországból nézve valószerűtlenül távoli világban. A nő, Yalini (Kalieaswari Srinivasan) nem is Párizsba akar menni, hanem Londonba az unokanővéréhez, de a papírjaik és a fedősztori cinkossá teszi őket, együtt kell maradniuk, hogy Európában maradhassanak. Dheepan egy Srí Lanka-i származású szociális munkás segítségével gondnok lesz Párizs külvárosában, Yalini egy idős férfi bejárónőjeként tud dolgozni, a kilencéves Illayaal (Claudine Vinasithamby) elkezdhet iskolába járni egy felzárkóztató osztályban.
Minden jó lesz – gondolnánk, de ekkor kezd emberivé válni a történet, hogy hogyan tud egy fedél alatt élni egy harcos, aki elveszítette a feleségét és a gyerekeit, egy kislány, akinek nincs senkije, és egy nő, aki tökéletesen mentes mindenféle anyai ösztöntől. Közben franciául tanulnak, és természetesen a tamil tapasztalataikat sem tudják félretenni.
De hogy a háborútól meg lehet-e szabadulni? Úgy tűnik, nem. A környéken, ahol laknak, bandaharcok dúlnak, veszélyes gengszterek tanyája a lakótelep. Kissé láthatóvá válik, milyen idegennek lenni, és hogy a leghétköznapibb helyzetekben tanácstalanul álló emberek mennyire pontosan és józanul tudják, mit kell tenni, ha lövöldözés támad. És innen a rendezői receptúra adagjait mintha elvétenék, hatásvadásszá válik, mint bármely film, amelyben a magányos harcos egyedül száll szembe a maffiával, autót lobbant lángra, majd a vérből kimosakodva hófehér inget viselő idillben bekövetkezik a teljesen váratlan hepiend. Mintha valamiféle keresztény propagandalap illusztrációjába csöppennénk, ahol mindenki szeret mindenkit, és mosolyogva ülik körbe a teraszon megterített békeasztalt.
Hogy ennek ellenére miért érdemes megnézni ezt a filmet? Mert bátor dolog csupán filmtémaként kezelni ezt a történetet, és nem világmegváltó módon nyúlni hozzá, nem megoldottnak ábrázolni egy olyan problémát, amelyre még nem találták meg a megoldást. A film egyik különlegessége a kiváló alakítás mellett a címszerepet játszó Antonythasan Jesuthasan valós kötődése a témához: tizenhat éves korában lépett be az LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam – a Tamil Ilám Felszabadító Tigrisei) nevű szervezetbe, ahol kiképzése után tizenkilenc éves koráig harcolt. 1993-ban jutott el Franciaországba, ahol politikai menedékjogot kért és kapott. Négy éven át alkalmi munkákból tartotta fenn magát: áruházi dolgozóként, szakácsként, takarítóként dolgozott. Ezalatt végig Shobasakthi álnéven írt. A műveit kiadták, és széles olvasótábora lett Indiában, Srí Lankán és a tamil diaszpórában. Regényei angolul is olvashatók.
A filmet október 29-től vetítik Magyarországon.
Dheepan – Egy menekült története. Rendező: Jacques Audiard, Forgatókönyvíró: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Noé Debré, Szereplők: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby. Forgalmazza a Cirko Film.