2017. március 30., csütörtök, Zalán napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/erdekhazassag-nagy-falon-1315756/

Érdekházasság a nagy falon

Az alkotásba belekerült minden, ami máshol már működött
A nagy fal című film nem egészen arról szól, amiről elsőre szeretnénk hinni. A felszínen A nagy fal egy álközépkori fantáziafilm, holly­woodi és kínai színészekkel, epikus csatajelenetekkel, gyönyörűen színes kosztümökkel, sok számítógépes szörnyeteggel, meseszerű nagyvonalúsággal. Nem annyira a felszínen pedig ez a film a kínai és az amerikai filmgyártás érdekházasságának ha nem is az első, de mindenképpen fontos gyermeke.

Csang Ji-mu (Zhang Yimou) rendező a filmkészítés egyik igazi mestere, eddig olyan észvesztően megkomponált, csodálatos látványvilágú filmekkel örvendeztetett meg minket, mint amilyen a Hős (2002), A repülő tőrök klánja (2004), Az aranyszirmok átka (2006) vagy A háború virágai (2011). Filmjeiben olyan harmóniára törekedett, amelyben a látvány és a történet nemcsak kiegészíti egymást, hanem összeadódva együtt építik a valóban eposzi méretű érzelmek és mitikus sorstragédiák képzelet szülte világát. Nála egy lehulló virágszirom szépségesen felvett jelenete sem csúszik át a giccsbe, inkább egyenrangú partnere lesz a nagy hozzáértéssel koreografált párbajoknak és csatajeleneteknek. Ő az a rendező, akinél a forma és a funkció, a belbecs és a külcsín rendszeresen, filmről filmre és jelenetről jelentre randevút ad egymásnak.

Forrás: UIP-Duna Film

Matt Damon a hitelesség kedvéért Kassai Lajostól vett lovasíjász-órákat

A nagy fal című új filmje majdnem ebbe a sorba illeszkedik – ahol nem, ott nagyon kilóg a lóláb. Ezt a lólábat pedig nyugodtan elnevezhetjük kompromisszumnak: hiszen kompromisszumok egész sorát kellett – feltételezésünk szerint – kötni ahhoz, hogy egyáltalán létrejöhessen ez a „műalkotás”. Kompromisszum volt például, hogy az elképzelt középkori Kínában játszódó történet hazai szereplőgárdája (például a márványarcú Tian Jing és a roppant tehetséges Andy Lau) kiegészüljön az éppen csúcson lévő amerikai színészekkel, köztük a Kassai Lajos lovas íjásztól órákat vevő Matt Damonnal, a Trónok harca és a Narcos óta ugyanazzal a bajusszal házaló Pedro Pascallal és az őrülten zseniális Willem Dafoe-val.

És kompromisszum volt az is, hogy a mozi egyszerre hódítsa meg a kínai és a nyugati közönséget, azaz egyszerre tűnjön vuhsziának (nagy hagyományú műfaj a kínai kultúrában, hős harcművészek kalandjait mutatja be) és eleje-közepe-vége fantasyfilmnek. De míg az előbbiben a katarzis forrása a hős tragikus sorsa, addig az utóbbiban ugyanezért a katarzisért a jó ütemű fokozással előkészített végső összecsapás egy hajszálon múló feloldása felelős. E kettő nem barátja egymásnak, minden igyekezet ellenére sem: a megrázó értékveszteség jól előkészített ábrázolása és a világ gonosz erőktől történő sikeres megmentése fölötti győzelmi mámor csak kivételes esetekben találkozik egymással a filmvásznon (erre lehet példa az utóbbi időből a Zsivány egyes).

Jelen esetben ez nem sikerült, a vu­hsziá­ból maradt a legendás körítés, a csodás fegyverek és látványos harci koreográfiák, minden más környezetidegen papírmasé egy ügyetlen árnyjátékban: se sorsok, se jellemek, se egyéni történetek, csupán két, szerencsesütibe való olcsó igazság (fontos a bizalom, illetve ne legyél kapzsi). Amit pedig ehhez a fantasy hozzáadott, az sem sok: a nyugatról érkező két zsoldos-kalandor (némi Marco Polo-reminiszcenciá­val) a legendás puskaport lopná el, de a nagy falon átélt első ütközet hatására gyorsan megváltoznak, hogy aztán egyikük hős, másikuk pedig őt különösebb feszültségek nélkül kiegészítő sidekick legyen.

Mégse hagyjuk ennyiben ezt a filmet, hiszen egy gyönyörű, látványos, nagyszabású ötvözet, amelybe belekerült minden, ami máskor és máshol már működött, külön-külön. A nagy műgonddal kidolgozott szörnyetegek elleni csatajelenetek hol a Pitch Black űrhorror szürreális világából, hol a 300 című képregényfilm képkockáiból, hol a Csillagközi invázió (vagy a Z világháború) cunami keltette tengerárral elsöprő ostromjeleneteiből, hol a selyempunk nevű új műfaj sajátosságai­ból merít. Teszi ezt darabjaiban sikerrel, még akkor is, ha az elkészült ötvözet törékeny lesz, elbukik az első próbán.

Hirdetés

Kiemelt

Szupersebességű kommunikáció lézerrel

Hamarosan nagy teljesítményű lézerekkel továbbíthatják az adatokat a Föld és a nemzetközi űrállomás között.

Poszt-trauma

Lassan a máglyán kötnek ki íróink

Agyrém a Harvard egyetem angol szakán.

Ezúttal Frei Tamás kapott egy méretes taslit Deutschtól

A kamuriportok mágusa csak azt kapta, amit érdemelt.

Na, miért ölelgette Demszky az Echo TV riporterét?

Mélyen a szemébe is nézett.

Kiállt az MSZP a milliárdos mellett

Közben trollkodtak is egyet.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!