Nemrég lezárultak a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny elődöntői. A Lady Valerie Solti védnökségével zajló megméretésnek azért is van különös jelentősége a zenei életben, mert 15 év után először kapnak lehetőséget a fiatal karmesterek arra, hogy nagy médianyilvánosság előtt mutassák meg tudásukat. Az M5 csatorna október közepétől december végéig, összesen tíz alkalommal a műsorára tűzi az egyes fordulókat, a nézők pedig szavazhatnak, és egy jelöltet a döntőbe juttathatnak.
Az október elején kezdődött verseny mezőnye igen erős: az Egyesült Államoktól kezdve Oroszországon át egészen Kínáig a világ negyven országából összesen száznyolcvanhét karmester jelentkezett rá, az előzsűri gondos válogatásának köszönhetően negyvenen jutottak be az elődöntőbe.
Az esemény vendégkarmestere a világhírű Kobajasi Kenicsiró volt, akinek a pályáján komoly fordulatot jelentett az 1974-es budapesti karmesterverseny, amit megnyert. A győzelem után egyre több felkérést kapott, többek között Amerikából is. Meglátása szerint a mostani verseny az indulók számára ugyanilyen egyedülálló lehetőségeket tartogat.
Alpaslan Ertüngealp zsűritag, karmester, az Association des Artistes pour la Paix vezetője lapunknak elmondta, hogy ez a karmesterverseny nemcsak a televíziós közvetítések miatt volt különleges a maga idejében, hanem azért is, mert a többi megméretéshez képest nagyon nehéznek számított, sok művet kellett ismerni, a legtöbbet fejből kellett tudni vezényelni.
– A mai világban nagyon nehéz fiatalként boldogulni, nem könnyű munkához jutni. Ugyanakkor a pályán lévő hangszeresek közül egyre többen szeretnének karmesterek lenni, így a mostani verseny egyfajta előszűrőként is funkcionálhat, hogy kiderüljön, kik azok, akik valóban alkalmasak erre a pályára. Ehhez ugyanis nem elég jó muzsikusnak lenni, ez egy szakma, szinte egy önálló hangszer; tanulni, gyakorolni kell – tette hozzá Alpaslan Ertüngealp, aki korábban maga is részt vett hasonló megméretésen: több nemzetközi díja között ott van az 1998-as budapesti nemzetközi karmesterversenyen elért harmadik helyezés is.
Alpaslan Ertüngealp azt is elmondta: a verseny további különlegessége az, hogy a résztvevők életszerű helyzetben próbálhatják ki magukat, hiszen nincs sok idejük felkészülni; a sorsolásos rendszernek köszönhetően a darabokkal előkészületek nélkül kell meggyőzőnek lenniük a zenekar előtt, a közönség jelenlétében.
– A verseny a zsűrinek is sok meglepetéssel szolgált, mivel mi sem tudtuk előre, milyen lesz az élő adás formátuma, milyen helyzetekkel fogunk szembesülni. Ráadásul azonnal kellett reagálnunk mindenre, nem volt idő egyeztetni, gondolkodni, szemtől szembe közöltük a véleményünket a versenyzőkkel. Ugyanakkor úgy tapasztaltuk, a mezőny kifejezetten erős, nagyon sok tehetséges karmestert fedezhettünk fel, így nem volt nehéz továbbengedi a 15 középdöntőst. Külön öröm, hogy magyar tehetségek is szép számmal jelentkeztek, így a középdöntőben is jelen lehetnek – hangsúlyozta.
A Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny a középdöntők után a december 15-i döntővel zárul, amelyet a pécsi Kodály Központban tartanak meg. A három legjobb karmester december 16-án ugyanitt ad gálaműsort. A versenyt a szervezők tervei szerint a jövőben háromévente rendezik majd meg.