2017. december 14., csütörtök, Szilárda napja
Interjú, Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/dirigensek-a-kepernyon-2507668/

Dirigensek a képernyőn

Maestro – a verseny, ahol a Metropolitan karmesterének pálcája is lendül
November 25-én elkezdődött a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny középdöntője. A rangos megméretés az M5 műsorán is követhető. Szamosi Szabolcs orgonaművészt, az eseményt szervező Filharmónia Magyarország ügyvezetőjét kérdeztük a verseny elindításának ötletéről, a mezőnyről és a megméretés jövőjéről.

– Mit gondol arról, hogy a fiatal karmesterek 15 év után most először mérhetik össze tudásukat komoly nemzetközi versenyen?
– A Maestro Solti nemzetközi karmesterversenyt teljesen új megméretésként indítottuk el, de szeretnénk a régi, legendás karmesterverseny hagyományait folytatni, természetesen XXI. századi köntösbe bújtatva. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának, illetve a kormány rendkívüli támogatásának köszönhetően próbáljuk meg betölteni azt az űrt, ami tizenöt éve keletkezett a korábbi nemzetközi karmesterverseny megszűnése után. Ez azért is egyedülálló dolog, mert a világon sehol máshol nincs televízió által közvetített nemzetközi karmesterverseny. És ha említeni kellene neves magyar karmestereket, biztos, hogy mindenkinek nagyrészt olyan nevek jutnának az eszébe, akik korábbi versenyek helyezettjei voltak, elég csak Medveczky Ádámra vagy Hamar Zsoltra gondolnunk. A zenei szakmának tehát nagyon fontos, hogy újabb tehetségeknek is lehetőséget biztosítsunk.

Fotó: Éberling András

Szamosi Szabolcs szerint fontos a komolyzene népszerűsítése

A másik célunk pedig az volt, hogy tovább népszerűsítsük a komolyzenét a tévénézők körében. Ennek érdekében igyekeztünk úgy összeállítani a repertoárt az egyes fordulókban, hogy népszerű operanyitányok, verseny műtételek, klasszikus szimfóniák és szimfonikus költemények is szerepeljenek benne, amelyek mind-mind hozzájárulhatnak ehhez. Ezenkívül a televízió-műsort is szerettük volna úgy összeállítani, hogy azon túl, hogy a karmesterek szakmai tudásába betekintést nyerhessünk, a versenyzőket és a zsűritagokat kicsit mélyebben is megismerhessük.

– Mik az eddigi tapasztalataik, a tévénézők mennyire érdeklődnek egy ilyen műsor iránt, amely teljesen más, mint egy popzenei tehetségkutató?
– Azt gondolom, hogy az M5 csatorna tökéletesen alkalmas egy ilyen műsor közvetítésére, hiszen azok a tévénézők, akik ezt a csatornát követik, kifejezetten művészetkedvelők. De természetesen igyekszünk minél több potenciális nézőt elérni és megszólítani, és a komolyzenét megszerettetni velük. Ezenkívül azt is reméljük, hogy azok az érdeklődők, akik a Virtuózokat megkedvelték, a Maestrót is szeretni fogják.

– Hogyan zajlott a versenyzők kiválasztása, milyen mezőnnyel indult el a megméretés?
– Nagyon nagy öröm nekünk, hogy az első alkalommal meghirdetett versenyre a világ negyven országából száznyolcvanhat művész jelentkezett. Ehhez egy DVD-t kellett küldeniük magukról eddigi vezényléseik felvételével és rövid bemutatkozással. Ebből az anyagból válogatott be az előzsűri negyven karmestert az első fordulóba, ahonnan tizenöten jutottak tovább a középdöntőbe, majd pedig hatan kerülhetnek a döntőbe. A hatodik karmestert a közönség szavazatai juttatják majd be, amit a Filharmónia.hu oldalon tudnak leadni. Azt gondolom, hogy a jelentkezők nagy száma és képességei arra utalnak, sikerült a kitűzött célt elérni, és magas színvonalú versenyt rendezhetünk. Aki követi a műsort, az már tanúja is lehet ennek.

– A szervezők döntése volt, hogy a korábbi hasonló versenyeken megszokott gyakorlattal ellentétben az egyes művek bemutatásához lehet kottát használni.
– Igen, a versenyt előkészítő szakmai bizottságnak nagyon fontos döntése volt a kottahasználat engedélyezése. Azt gondolom, a felkért zsűri olyan szakmai kvalitású tagokból áll, hogy el tudják majd dönteni, a versenyzők hozzá tudnak-e tenni az előadáshoz valamilyen pluszt, vagy csak levezénylik azt, amit a kottában találnak. Mint minden zenei verseny, ez is nagyon szubjektív lesz, érdemes meghallgatni a zsűritagokat, amikor elmondják, ki milyen maestrót, győztest vár a verseny végére. Mindenki mást gondol arról, milyen egy ideális karmester, és pont ettől olyan érdekes az egész, hiszen a verseny végére kialakul majd valamilyen közös nevező.

– Hogyan látja a verseny jövőjét, szeretnék a következő években is megrendezni?
– Az első Maestro Solti nemzetközi karmesterverseny döntője december 15-én lesz Pécsett. De én még a középdöntő izgalmait várom, ami három részletben kerül adásba, még kettő hátravan. Itt már hosszabb idő jut egy-egy versenyzőre, jobban megfigyelhetjük a vezénylését, hogyan próbál, miként instruálja a zenekart. Az már most látszik, hogy nagyon nehéz dolga lesz a zsűrinek a döntőben, amikor kiválasztja a 2017-es év maestróját. A következő évekre vonatkozó terveket tekintve az az álmunk, hogy elindítsunk egy szép hagyományt, és a verseny nemzetközi presztízse a jövőben még tovább növekedjen.

Kiemelt

Boldogságügyi miniszter

Időről időre megjelennek boldogságindexek, amelyek a különböző országok közt állítanak fel rangsort, hogy hol boldogabbak, hol szomorúbbak az emberek. Mi ez utóbbiak közt szereplünk.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!