Várkonyi Mátyás, a Messiás.ma rendezője és karmestere úgy ,,reformálta meg” a darabot, hogy mindenki ízlésének megfeleljen, tehát az elektronikus zenét kedvelő fiataloktól kezdve a Mozart-hallgató idősebbekig, ami kockázatos vállalkozás, de annál nagyobb diadal, ha sikeres. Tegnap sajtótájékoztatón ismertették a rendező elképzeléseit és az előadás szereplőit.
Az ötlet Hafenscher Károlytól, az emlékbizottság miniszteri biztosától származik, aki megkérte Várkonyi Mátyás Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőt, a Generál együttes vezetőjét és a Rock Színház igazgatóját, hogy a Messiás című oratóriumból egy modern, magyar nyelvű, látványos előadást állítson színpadra.
– Hafenscher Károly arról is beszélt, hogy nemcsak az egykori értékeket kell dicsérnünk, hanem meg kell találnunk annak módját, hogy ezeket összekössük a mai értékekkel; ez a hasonló zenei hitvallásokkal is így van, amelyeket kortárs környezetben úgy kell előadni, hogy a mai ember is megértse, a megújulás lendületével, ami az emlékév jelmondata is – mondta Várkonyi Mátyás.
Hozzátette: sokat tűnődött azon, miképpen lehetne érdekesen feldolgozni a Messiást úgy, hogy más legyen, mint az eddigi amerikai és német feldolgozások – amelyek a maguk módján kissé modorosak és mellőzik a darab eredeti, barokkos mivoltát. Ezzel szemben ő úgy gondolja, hogy a barokk zene a darab lényege – a cantus firmus, ha úgy tetszik –, és ettől az alaptól nem szabad elrugaszkodni, mert akkor csupán egy hatásvadász előadást lehet alkotni. Ráadásul Várkonyi Messiásában magyarul énekelnek, mai nyelven szól a bibliai szöveg – ha már a reformáció emlékéve, akkor ebben is stílszerűek.
Úgy szerette volna kiegészíteni a Messiást, hogy a dzsessz, a rock és az elektronikus zene ne csak „parókás cicoma” legyen a barokk művön, hanem többet és mást is jelentsen. Ezért úgy döntött, hogy a mába helyezi, színpadra viszi, és az előadásban a mozgásszínháznak is nagy szerepe lesz. Azt is elmondta: Szentkuthy Miklós Händelről szóló regényében olvasta, hogy a zeneszerző egyik álma az volt, hogy színpadon lássa a művét, azonban a kor puritán Angliájában erre nem volt lehetősége, ezért úgy véli, ezzel a zeneszerzőnek is elégtételt szereznek.
A barokk zenét a Liszt Ferenc Kamarazenekar játssza és az Új Liszt Ferenc Kamarakórus énekli, a hagyományos oratóriumot négy vezető szólista, Rácz Zita (szoprán), Balogh Eszter (alt), Csengeri Attila (tenor) és Gábor Géza (basszus) adja elő. A rockosabb vonalon feltűnik Horváth Charlie és Karácsony János, és a Jézus Krisztus Szupersztár magyarországi ősbemutatójának szereposztásából Malek Andrea, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál és Szemenyei János. A mű koreográfusa Fodor Zoltán, aki az Inversedance társulattal lép fel, a jelmeztervező pedig Horváth Kata.
A budapesti premier előtt április 23-án Tatabányán tartanak egy nyilvános próbát, és azt tervezik, hogy a Messiás.ma-t más városokban is bemutatják – erről több önkormányzattal tárgyalnak.