2017. május 1., hétfő, Fülöp, Jakab napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/baratsagok-kozszemlen-1385830/

Barátságok közszemlén

Április 2-ig látogatható a Kép-Társak című tárlat a Vigadó Galériában

Évszázadok óta az egyik legizgalmasabb témája a kulturális és társasági életnek, hogy miként jönnek létre és hogyan alakulnak a művészek közötti barátságok. Hatnak-e egymás alkotásaira? Mennyire ösztönző egy új szellemi közösség, és miben nyilvánul ez meg?

A Magyar Művészeti Akadémia film- és fotóművészeti tagozatának bemutatkozó, Kép-Társak című kiállítása a barátságot egy olyan köteléknek és gondolkodási formának tekinti, amely összeköti a fotográfia vagy a film területén dolgozó alkotók műveit. A tárlat koncepciója az volt, hogy a tagozat egy akadémikus tagja meghív kiállítótársnak egy nem akadémikus alkotót. Uhl Gabriella művészettörténész, a kiállítás kurátora elmondta: a művésztársválasztással arra keresték a választ az alkotók, hogy miként szövődnek össze a gondolataik, hogyan gazdagodnak az egyéni utak a másokkal való együttműködésben, amely egyfelől két ember, tágabb értelemben véve viszont az egész tagozat szellemiségét tükrözi.

A barátságok mögött mindig valamilyen titok rejlik, talány vagy izgalmas esemény. A tárlat megkísérli a nagyközönség előtt is felfedni a művészbarátságok rejtélyeit. Filmesek, fotóművészek jelennek meg, akiknek hivatása és élete szellemi értelemben már hosszabb ideje, ám látható módon csak most, e tárlatban fonódik egybe.

Az egymás mellett kiállított munkák azt vizsgálják, miképpen szövődnek össze az alkotók gondolatai

Forrás: Kurucz Árpád

Az egymás mellett kiállított munkák azt vizsgálják, miképpen szövődnek össze az alkotók gondolatai

A régmúltat Balla András és Balla Gergely kutatja, apa és fia a történelmi múltról egymásra reflektálva, közösen gondolkodik a tárlaton. A Halálgyár (Mészégető) 1994 című fotó a szürreális kecskével és a kísérteties, dorogi Bányászfürdő lógó ruhái a legjobb képek közé tartozik. Benkő Imre és Molnár Zoltán képein korunk társadalmának furcsán ismerős arcait láthatjuk, utóbbi alkotó a nyomor fényképésze Dél-Amerikától Kiskapusig követi nyomon e témát. Telek Balázs a hagyományos fényképet kétdimenziós síkjából kimozdította, s „két és fél dimenziós”, perspektivikus anamorfózisokká változtatta. Telek camera obscurás kísérleteinek két évtized tapasztalatában az elhunyt őseit ábrázoló felvételek felhasználásával alkotta újra azok portréit.

Kósa Ferenc a Vihar szeme sorozatával, Katkó Tamás pedig színházban készített fotóival van jelen, amelyekben a fény markáns használata a szembetűnő. Az Álom a színházról sorozat 1986–2010 fontos része a kiállításnak. Kunkovács László néprajzkutató fekete-fehér fotósorozatai az Alföld után szibériai és belső-ázsiai élethelyzeteket örökítenek meg. Olasz Ferenc szakrális fotói teljes össz­hangba kerülnek Mudrák Attilának, a Keresztény Múzeum fényképészének a munkáival, aki a múzeum raktárában bolyongva fotózott misztikus tárgy­együtteseket.

Kiemelt

Kettős győzelemmel négyes döntőben a Veszprém

A Telekom Veszprém bejutott a férfi kézilabda Bajnokok Ligája négyes döntőjébe azt követően, hogy vasárnap 30-25-re győzött a Montpellier vendégeként.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!