Az 1956-os emlékévben ötezer, zömmel történelem szakos pedagógus számára biztosít továbbképzést a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány. Célja, hogy a tanárok megismerjék a legújabb hazai és külföldi történeti kutatásokat, valamint módszertani útmutatót adjon az ötvenes évek tanórai keretek közötti és azon kívüli feldolgozásához. A programon részt vevők mélyebb ismereteket szereznek 1956-ról, kiegészítendő a történelemkönyvek sokszor felszínes megfogalmazását.
A legutóbbi, Cegléden zajló háromnapos képzésen, előadása után Schmidt Mária, az 1956-os emlékév kormánybiztosa (képünkön) lapunknak elmondta: a magyar történelemtanárok felkészültek és lelkesen tanítják a fiatalokat, a tankönyvek azonban meglehetősen szűkszavúan foglalkoznak a forradalommal kapcsolatban. „A tanárok adhatják át a hazaszeretet, a szabadság és a függetlenség melletti kiállás eszméjét, azokat az értékeket, amelyek mindig is lényegesek voltak a magyarság számára.
Közel kell vinni a fiatalokhoz az 1956-ban történteket, mert ha megértik az akkori ifjak motivációit, akkor jobban bele tudják magukat képzelni, hogy mi késztette a pesti srácokat és lányokat arra, hogy részt vegyenek a forradalomban. Egyelőre ötezer tanár képzésére vállalkoztunk, de azt tervezzük, hogy folytatjuk és kibővítjük a képzést” – mondta el Schmidt Mária.
Érdeklődésünkre hozzáfűzte, hogy az emlékév befejeztével megvizsgálják, hogy mennyire jutott el 1956 üzenete a mai diákokhoz. „Már látható, hogy elértük, amit célul tűztünk ki magunk elé: a pesti srácok és lányok közül sokakat név szerint is meg tudnak említeni a mai fiatalok, és értik, hogy a nép volt az igazi hőse a forradalomnak” – véli a kormánybiztos.
Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere lapunknak arról beszélt, elsőként a kereteket kellett rendbe tenniük a hatékonyabb oktatáshoz, most a tartalomnál tartanak. „Egy történelmi évforduló mindig alkalom arra, hogy inspirálja az oktatás folyamatát is. Élményközpontúság és interaktivitás, ezek a kulcsszavak: rengeteg segítséget kapnak majd a képregénytől a háromdimenziós játékokon át a filmélményekig, amelyek segédeszközökként a lényeget viszik közelebb a fiatalokhoz. Nagy optimizmussal tölt el, hogy már ötezer tanár jelentkezett, akik nem rutinból és leharcoltan szeretnék oktatni a történelmet, hanem bővíteni kívánják a tudásukat. Az itt megjelent tanárokat őszintén érdekli, amit oktatnak.
Az állami rendszerben mintegy százezer pedagógus van összesen, így a képzésen megjelent ötezer fő jelentősnek mondható” – fejtette ki a miniszter. A képzés 1956 nemzetközi összefüggésekbe helyezésével, a magyar ellenállás történetének részletes bemutatásával is foglalkozik, különös figyelmet szentel a forradalom hőseinek, valamint szemlélteti a témában rendelkezésre álló digitális tartalmakat is.