2017. augusztus 22., kedd, Menyhért, Mirjam napja
Kultúra
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: http://magyaridok.hu/kultura/a-harmadikutas-festo-1840258/

A harmadikutas festő

Gerzson Pál emlékkiállítása július 31-ig látogatható a Pesti Vigadóban

Milyen egy Berzsenyi Dániel-vers? Olyan, mint Gerzson Pál (1931–2008) egyik festménye. És milyen a festmény? Olyan, mint egy Berzsenyi-vers. Ha megnézik a csaknem tíz éve elhunyt remek festőművész emléktárlatát, rájönnek, hogy nem is körmönfont az előbbi mondat. Festészetét a pannon derű, az önálló, eredeti formanyelv jellemzi és mintha minden igaz volna látomásos stílusára, amit Hamvas Béla írt a délnyugati magyar géniuszról.

A megnyitón a mellettem álló hölgy azt súgta az ismerősének: Hú, ezeket otthon is a falra akasztanám! Elgondolkodtam, hogy ennél jobban nem is lehetne megdicsérni egy kortárs festőt, mert valljuk be, láttunk már olyan tárlatot, ahonnan semmit sem vinnénk haza, még a garázs falára sem.

Forrás: Mirkó István

A művész stílusát úgy lehetne meghatározni, hogy már már nem figurális, de még nem absztrakt

Gerzson Pál Baranya megyében született, a XX. század második felének eredeti, formateremtő festője volt. Stílusát úgy lehetne meghatározni, hogy már nem figurális, de még nem absztrakt. Tágabb szülőföldjének, a Dunántúlnak színei és formái ejtették rabul, és persze megihlette Szigliget, az irodalom és a zene is. A Magyar Képzőművészeti Főiskolán diplomázott, a Magyar Művészeti Akadémia társadalmi szervezet egyik alapítója volt, az MMA posztumusz tiszteleti tagjának választotta.

Az emléktárlaton főleg az olajfestményeit és akvarelljeit állították ki, a nagy méretű vásznait is, amelyek közül sokat otthon őriz a család, és ritkán láthatók. Van, amelyik festmény cím nélkül függ a falon, a kisebb vázlatok és piszkozatok a műhelymunkát szemléltetik, mert be szeretnék mutatni egy festmény, egy nagyobb léptékű mű kezdeteit, a gondolatok és kísérletezések időszakát. A katalógusban olyan képei is szerepelnek, amelyeket nem állítottak ki, és azért különleges a kiadvány, mert tanítványai és barátai írtak rövid, esszészerű sorokat róla és munkáiról.

Érdemes megnézni a Szigliget csodái című sorozatot, Gerzson Pál a nagy vásznakon remekel igazán, és sok festményén felfedezhetjük az antropomorfizált – magyarán emberi tulajdonságokkal felruházott – táj és természet vonásait. De kedvenceim a Berzsenyi Dániel verseinek hangulatára festett képek: kivételes szellemi összhang két magyar művész között.

Feledy Balázs művészettörténész, a kiállítás kurátora elmondta, hogy azért jók Gerzson Pál Berzsenyi-képei, mert nem illusztrálja a verseket, nem a sorokat próbálja megfesteni, hanem a hangulatukat és az életérzésüket. Arra a kérdésre, hogy hová lehetne sorolni a stílusa alapján, Feledy Balázs kijelentette ,,ő egyéni, egy harmadik utat jár, nem is figurális és nem teljesen absztrakt, erről sokat vitatkoznak a kritikusai. Határeset. Aki érzékeny, nyitott szemmel áll a képei előtt észreveszi, hogy egy önálló művészi nyelvet megteremtő festő, ami nagyon eredeti és ritka a kortárs magyar művészetben.”

A kiállítás július 31-ig látogatható.

Kiemelt

Fradista túlsúly

Bernd Storck kijelölte a Lettország és Portugália elleni vb-selejtezőkre készülő magyar labdarúgó-válogatott bő keretét.

Poszt-trauma

A szoci tanárnak a gyerekek között is szabad kampányolni?

Mit lehet ehhez hozzáfűzni?

Mindent felülmúló polkorrektség: rasszistázzák a szépségkirálynőt

Pedig csak egy kérdést tett fel.

Újabb aduászok Gulyás Márton hálójában

Gálvölgyiék után is sikerült fokozni. Mi jöhet még ezután?

Bayert kevesebbért is miszlikbe aprították volna

Hont András végleg megbukott.

Hirdetés

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!