Az európai trösztellenes hatóságok, így az Európai Bizottság versenyhivatala és a német kartellellenes hivatal is vizsgálatot indított a német autógyártók esetleges kartellezése ügyében – közölték a hét végén Brüsszelben, további részletek említése nélkül. A Reuters emlékeztet: az EU kartellellenes szabályainak megsértőire a globális forgalmuk 10 százalékának megfelelő bírságot is kiróhatnak, az autógyártókat pedig az elmúlt években már az Atlanti-óceán mindkét oldalán eurómilliárdos büntetéssel sújtották az ilyen gyakorlatuk miatt.
A Der Spiegel német hetilap múlt pénteken jelentette: kartellezés gyanújába került az öt vezető német autógyártó, a Volkswagen (VW), az Audi, a Porsche, a BMW és a Daimler. A hírmagazin beszámolója szerint a versenyjog súlyos megsértéséről a VW adott át információkat a hatóságoknak önfeljelentés formájában. Azt állítják, a cégek az 1990-es évek óta több mint 60 munkacsoportban, 200-nál több munkatárs részvételével egyeztettek titokban technológiai és beszállítói ügyekről, valamint a gyártási költségekről. – Az egyeztetések célja a verseny kiiktatása volt
– írta a Der Spiegel, hozzátéve: az „ötök körének” esete lehet a német gazdaságtörténet egyik legnagyobb szabású kartellezési ügye. A gyártók egyeztethettek a többi között arról is, mekkora önálló tartályrendszer szükséges a dízelmotoros autóknál a kipufogógáz tisztítását szolgáló adalékanyag használatához.