Az olasz partokra szállított bevándorlók létszámcsökkentésén fáradozott tegnap az olasz belügyminiszter a Frontex európai határ- és partvédelmi ügynökség varsói székházában. Marco Minniti azzal a céllal érkezett a lengyel fővárosba, hogy rábírja a Földközi-tengeren működő Triton műveletben együttműködő országokat, hogy ezentúl ne csupán a több tízezer migráns terhe alatt roskadozó dél-európai országba szállítsák a megmentett embereket, hanem a környező országok partjaira is. A fő probléma ugyanis az, hogy Olaszország még 2014-ben kötött megállapodást a Frontexszel, ennek értelmében pedig a nemzetközi vizeken kimentett embereket az olaszországi partokon fogadják be akkor is, ha nem olasz felségjelzésű hajók fedélzetén érkeznek (igaz, ezért cserébe Olaszország jelentős gazdasági-pénzügyi kedvezményekben részesült az Európai Uniótól). A környező országok tehát joggal fordítják vissza kikötőikből a bevándorlókat szállító hajókat, Róma azonban véget vetne ennek a gyakorlatnak.
Minniti a tegnapi, késői lapzártánkkor még tartó gyűlésen szilárd elköteleződést követelt a jelenlévőktől, érvelése szerint ugyanis elfogadhatatlan az, hogy míg a művelet a „nemzetközi” nevet viseli, Olaszország az egyetlen, amely befogadja a menekülteket. A cél tehát a terhek fenntarthatóbb megosztása az uniós tagállamok között, ezt azonban Fabrice Leggeri, a Frontex igazgatója is rendkívül bonyolult feladatnak találta. Az ügynökség ugyanis emlékeztetett: a 2017-es műveleti tervet maga Róma hagyta jóvá korábban, ez pedig előírja, hogy Olaszország mint befogadó ország megnyitja – és nyitva is tartja – kikötőit a bevándorlókat szállító hajók előtt.
Külön érdekesség, hogy az idén kimentett több mint 85 ezer bevándorlónak csupán 11 százalékáért felelősek a Triton műveletben részt vevő hajók, a migránsok egyharmadát ugyanis a nem kormányzati szervezetek (NGO-k) juttatták az olasz partokra. Az európai országok egy másik tárgyalás alkalmával az NGO-k működésére vonatkozó „magatartási kódexet” is terveznek létrehozni. Korábban a kormány tervei között szerepelt a dél-olaszországi kikötők lezárása a civil mentőhajók előtt, arra kényszerítve őket, hogy a több száz kilométerrel távolabbi kikötőkig menjenek. Lapértesülések szerint hasonló terv az is, hogy a déli kikötőket nyitja hagyják, de ha nem olasz szervezetről vagy nem olasz felségjelzésű hajóról van szó, akkor a menedékkérőket abba az országba szállítják tovább, ahol a hajót vagy a szervezetet bejegyezték. Ez azonban nehezen megvalósítható, miután a tagállamok már többször nemet mondtak az Olaszországba érkezők befogadására.