A Royal Dutch Shell viszont teljes joggal megteheti, amely tegnap jelentette be, hogy csaknem hatvan százalékkal, 1,8 milliárd dollárra zuhant tavalyi negyedik negyedévi nettó nyeresége a nyersolaj árának globális visszaesése miatt. Ráadásul nemcsak az elmúlt év utolsó három hónapja, hanem a teljes 2015. év is meglehetősen rosszul sikerült a brit–holland olajtársaságnak, mivel profitja tizenhárom éve nem látott mélységbe, 3,8 milliárd dollárra zsugorodott a 2014-ben elkönyvelt 19 milliárdos profit után – ami bizony nyolcvanszázalékos esést jelent. Pedig a cég mindent megtett, hogy ellensúlyozza a piac mélyrepülését: tavaly 4,1 milliárd dollárral mérsékelte működési költségét, s idén további hárommilliárddal veszi vissza a kiadásokat. Emellett bejelentette, hogy harmincmilliárd dollárért értékesíti eszközállománya egy részét, továbbá megválik tízezer dolgozótól – jelenleg világszerte 94 ezer ember áll a Shell alkalmazásában.
Míg a Shell csak profitcsökkenésről számolt be, addig a zürichi Credit Suisse bank masszív, 5,83 milliárd frank veszteséget jelentett 2015 utolsó negyedévére, holott egy évvel korábban még 691 millió frank nettó nyereségnek örülhetett. A nettó bevétel is csökkent, mégpedig 34 százalékkal, 4,2 milliárd frankra. A második legnagyobb svájci bank ráadásul a teljes évet is veszteséggel zárta – amire 2008 óta nem volt példa –, adózás utáni deficitje 2,94 milliárd frank volt. A bank szerint a tavalyi eredményt részben az erős frank rontotta, de hozzájárult az a 3,8 milliárd dolláros értékcsökkenési leírás is, amely a negyedik negyedévben vált esedékessé egy amerikai bank 2000-ben történt megvásárlása után. Mindezek fényében a svájci pénzintézet sem tehet egyebet, mint takarékossági programot indít, amelynek része négyezer munkatárs elbocsátása is – igaz, ebben benne vannak a megbízási szerződéssel dolgozók és a külsős tanácsadók is.
Hasonló cipőben jár a Yahoo amerikai internetes cég is, amely ugyancsak hatalmas, 4,4 milliárd dolláros negyedik negyedévi veszteségről számolt be a napokban. Marissa Mayer vezérigazgató (képünkön) is kapásból 15 százalékos létszámleépítésről döntött, azaz 1600-zal, körülbelül kilencezerre csökkenti az alkalmazotti létszámot. Emellett a cég átszervezése is tervbe van véve. A Yahoo ezentúl fő üzletágaira: keresés, levelezés és a Tumblr közösségi blogoldal, valamint médiamárkáira (hírek, sport, pénzügy és életstílus) fog koncentrálni.
A költségcsökkentés jegyében viszont – amitől idén négyszázmillió dolláros megtakarítást vár – bezárja öt globális irodáját, illetve leépíti stagnáló üzletágait. Bizonyos szabadalmaktól és ingatlanoktól is megválik a cég, ebből egymilliárd dollár bevételt remél.