A Londonban bejegyzett fapados légitársaságok azon problémáznak, mi lesz az üzletmenetükkel a brexit után. A munkahelyféltő aggodalmakat Brüsszel azzal a figyelmeztetéssel is szítja, hogy a britek elvehetik tőlük működési engedélyüket, így a legjobb, ha a repülős cégek az unió más tagállamába teszik át székhelyüket. Szakértők is azt tanácsolják: ha a a brexit után is fent akarják tartani útvonalaikat a kontinensen, szükséges lesz a székhely áthelyezése.
Megfigyelők szerint a fő diszkonttársaságok vezetői nagy valószínűséggel már folytattak magánbeszélgetést az Európai Unió illetékeseivel, ugyanis az üzemfolyamatosság feltétele az EU-s székhely és a többségi uniós tulajdon. A hivatalos elválási procedúráról szóló 50. paragrafus aktiválása után a légitársaságok menedzsmentje új európai stratégiáról kezdett gondolkodni.
A londoni központú EasyJet a Sky News tudomása szerint heteken belül, még áprilisban bejelenti, hová teszi át székhelyét, ahol új légi működési engedélyt (AOC) kell majd kérnie európai járatai fenntartása érdekében. Az azonban, hogy az EasyJet cégjogilag hová lesz bejegyezve, nem jelenti azt, hogy ezer – többnyire adminisztratív – alkalmazottját elköltözteti a londoni Luton repülőtérről. A társaság az elmúlt kilenc hónapban buzgón mérlegelte, hogy a 27 tagállam közül melyikben érné meg a legjobban AOC-ot szerezni.
Az ügyhöz közel álló források szerint a legkomolyabban Ausztriát, Máltát és Portugáliát vették górcső alá az utóbbi időben. Az EasyJet várhatón módosít társasági szerződése tulajdonviszonyokat taglaló cikkelyén is. A cég legnagyobb – 33 százalékot birtokló – tulajdonosa a brit–ciprusi kettős állampolgár Sir Stelios Haji-Ioannou, aki brit tulajdonosként van nyilvántartva, de szeretné „uniósítani” egyharmadnyi pakettjét. Az EU vonatkozó szabályai szerint azonban a fapados EasyJet és a British Arways anyavállalatának, az International Airlines Groupnak is többségi európai tulajdonban kell lennie.
Az írországi központú Ryanairnek nem feltétlenül kell áthelyeznie székhelyét, de mindenképpen alkalmazkodnia kell a brexit teremtette új helyzethez. A diszkonttársaság szóvivője ezzel kapcsolatban meglehetősen homályosan nyilatkozott: „Miközben a kemény brexit felé haladunk, jelentős bizonytalanság uralkodik ennek pontos tartalmát illetően. Ez a bizonytalanság pedig meglehetős kihívás elé állít bennünket az idei és a következő pénzügyi évünkben.”
A budapesti Wizz Air számára azért fontos momentum a brit kilépés és annak következménye, mert a font gyengülése visszavetette a bevételt, továbbá a társaság utasainak jelentős része a bevándorlók közül kerül ki.