Miután Nagy-Britannia rövidesen elhagyja az Európai Uniót – a világ második legnagyobb gazdasági térségét –, érthető, hogy a szigetország fontosnak tartja egyéb irányú gazdasági kapcsolatai megerősítését. A tekintet értelemszerűen vetődik Kínára, amely már eddig is jelentős szerepet töltött be London kereskedelem- és beruházásfejlesztő politikájában. A Kínához kötődő gazdasági szálak szorosabbra fűzése azért is szükségszerű, mert a britek első számú üzleti partnere, az Egyesült Államok – Donald Trump amerikai elnök sajátos gazdaságpolitikája miatt – mintha kissé magába fordult volna.
A brit–kínai gazdasági kapcsolatok aranykora pedig már két éve, Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai államfő 2015. októberi londoni látogatása óta tart. Bár az EU-ból történő kiválás mellett döntő tavaly júniusi népszavazás, illetve az ennek nyomán egy évvel későbbre kiírt parlamenti választás elsöpörte a kormányzó brit politikai potentátokat, a brit–kínai kapcsolatok nem szenvedtek kárt, sőt. A londoni külkereskedelmi minisztérium (DIT) adatai szerint tavaly a kétoldalú kereskedelmi forgalom értéke több mint 59 milliárd font volt, csaknem 9 százalékkal haladva meg a 2015-ös számot. Ugyanebben az időszakban Kína 8,4 milliárd font értékben végzett beruházásokat a Brit-szigeteken, több mint megduplázva a 2015-ös mennyiséget.
A brexit nyilvánvalóvá válása után sem lanyhult a kínaiak befektetési kedve. Ebben az időszakban született a Hinkley Point-i atomerőmű fejlesztéséről szóló projekt, egy csaknem 20 milliárd font értékű energetikai ügylet a kínai CNG állami gázipari óriáscég egyharmados részvételével, a Londoni Royal Albert Dock felújítása a kínai ABP cég segítségével vagy a Cheesegrater, a brit főváros legmagasabb épületének felépítése a Square Mile pénzügyi negyedben. Kínai cégek a többségi tulajdonosai két első osztályú futballcsapatnak és három másodosztályú klubnak is.
A brit külgazdasági tárca még tovább akarja mélyíteni a kapcsolatokat. A minisztérium vezetői erősen szimpatizálnak a kínai elnök Egy övezet, egy út kezdeményezésével. A kínaiak is már többször kifejtették, hogy tárt karokkal várják a brit vállalatokat a projektekben. A DIT tisztviselői szerint a szigetország vállalatai leginkább pénzügyi és jogi szolgáltatásokban, valamint fejlett technológiák átadásában kamatoztathatják tudásukat. Szimbolikus mérföldkőnek tartják a britek azt az eseményt is, amikor idén áprilisban Londonból elindult Kínába az első közös szervezésű tehervonat.