Véget ér a Hanjin Shipping negyvenéves története. A szöuli központi kerületi bíróság a kéthetes fellebbezési periódus lejártával csődgondnokot jelölt ki a tönkrement vállalat eszközei értékesítésének a lebonyolítására.
A cég hitelezőinek május elsejéig kell benyújtaniuk követeléseiket – írja a Yonhap dél-koreai hírügynökség. A vég öt hónappal azután következett be, hogy a Hanjin vagyongondnokság alá helyeztette magát súlyos eladósodottsága miatt. Az 1977-ben alapított Hanjin Shipping a legnagyobb dél-koreai és a világ hetedik legnagyobb tengeri árufuvarozási vállalata (volt), s rakétasebességű fejlődése párhuzamosan ment végbe a dél-koreai gazdaság hasonló ütemű növekedésével. A vállalat ellen tavaly indult csődeljárás a bíróságon, miután a hitelezők az állami tulajdonban lévő Korea Development Bank vezetésével elutasították a cég reorganizációs tervét.
Az intézkedés komoly fennakadásokat okozott a világ tengeri teherforgalmában, mivel néhány kikötőben megtagadták a Hanjin hajóinak a fogadását, így azok a nyílt tengeren kényszerültek várakozni. Már a vagyongondnokság alá helyezés is végighullámzott a globális tengeri teherfuvarozási ágazaton, s következményeként felgyorsultak az elbocsátások. A bíróság e hónap elején felfüggesztette az adósságrendezési programot, mondván, a Hanjin vagyonának nagy részét már értékesítették. Egy tanácsadó cég szerint a hajózási vállalat felszámolási értéke közel 1800 milliárd von (1,56 milliárd dollár), így jobban megéri a felszámolás, mint az átszervezés.
Mind a Hanjin, mind más helyi teherfuvarozási hajózási társaság aggasztó anyagi helyzetbe került azután, hogy a hajótúlkínálat és a világgazdaság elhúzódó válsága miatt kénytelenek voltak fuvardíjat csökkenteni. Annak érdekében, hogy törleszteni tudja adósságát és rendezhesse szolgáltatásidíj-fizetési elmaradásait, a Hanjin nyereséget termelő eszközállománya értékesítésébe fogott.
Eladta részesedését a Total Terminals International (TTI) kikötőüzemeltető cégben és a berendezések bérbeadásával foglalkozó HTEC-ben, továbbá 78 millió dollárért túladott azon az adósságon is, amivel részvényeseinek tartozott. Az ügylet révén a Hyundai Merchant lett a TTI második legnagyobb részvényese a 80 százalékot birtokló genfi központú MSC hajózási társaság után. A tavalyi eladási láz eredménye az is, hogy egy helyi, közepes méretű cég, az SM Group 37 milliárd vont fizetett a Hanjin Amerika és Ázsia közti útvonaláért és egyéb vagyonáért.
A Hanjin Shipping részvényeinek forgalmazását még e hónap elején felfüggesztették a szöuli tőzsdén, ekkor a cég piaci értéke 190 milliárd von volt. Most, hogy bejelentették a csődöt, a Hanjint kivezetik a parkettről. Közben a kormány olyan programon dolgozik, amellyel javíthat a helyi hajózási vállalatok pénzügyi helyzetén. E hónapban 1000 milliárd von alaptőkével létrehozták a Korea Shipping nevű társaságot, hogy segítse a helyi tengeri fuvarosokat új hajók vásárlásában.
Az intézkedéssel a helyi szállítmányozókat és azokat a hajóépítő cégeket támogatják, amelyek bajba kerültek a megrendelések visszaesése és a növekvő veszteségek miatt.