Az európai képviselők arra figyelmeztettek, hogy a robotok egyre nagyobb szerepet kapnak az olyan modern eszközök fejlesztése során, mint az önvezető autók, repülőgépek, drónok, ipari, mezőgazdasági és szolgáltató robotok vagy a szórakoztatóiparhoz tartozó robotok, például játékok. Az MTI szerint felvetették, hogy az egymással is kommunikálni tudó, adatok gyűjtésére és feldolgozására, valamint önálló tanulásra képes gépek jogi státust, egyfajta „jogi személyiséget” kapjanak.
Javaslatuk szerint a robotikában rejlő gazdasági potenciál kiaknázásáért, valamint a szabványok és a biztonsági előírások rögzítése miatt közös európai alapelvek, valamint jogi és ipari keretrendszer kialakítására van szükség azoknak a robotoknak a szabályozására, amelyek jelenleg kaphatók vagy a következő 10-15 évben piacra kerülnek. Ezen szabályok egyike lenne az a kapcsoló, amelyet minden roboton el kellene helyezni, amely azonnal kikapcsolná a gépet, ha az pusztítani kezdene.
„Európa tétlenül nézi, amint egyre nagyobb szerepre tesznek szert a robotok, és ez a szerep csak erősödni fog a vezető nélküli autók megjelenésével. Annak érdekében, hogy a robotok biztosan az emberek szolgálatában maradjanak, erős jogi keretek kellenek” – hangoztatta Mady Delvaux, a robotbiztonsági kampányt vezető luxemburgi szocialista európai parlamenti képviselő. A politikus szerint „ilyen szabályok nélkül valós fenyegetéssé válhat egy olyan apokaliptikus forgatókönyv, amelyben a robotok az emberek ellen fordulnak”.
A szabályozás felvetése nem új keletű: eredetileg Isaac Asimov amerikai sci-fi-író egy 1942-es novellájában jelent meg, később ezt egész regényfolyammá bővítette a szerző. Az akkor leírtak etikai szempontból vizsgálták az elképzelt jövő ember–robot kapcsolatát, s szinte automatikusan váltak beteljesülő jóslattá a regényben leírt dilemmák, miközben a robotok fejlesztése még gyerekcipőben jár a leírtakhoz képest.
Az EP által szorgalmazott szabályozás Patrick Schwarzkopf, a német VDMA robotüzletágát vezető szakember szerint túlbonyolítaná a mostani rendszert és gátat szabna a fejlesztéseknek.
Úgy vélte, nincs összefüggés a munkanélküliség és a robotok használata között, a német autóipar 2010 és 2015 között 13 százalékkal bővült, ugyanennyi idő alatt 17 százalékkal nőtt a robotok használata.
„Létrehozunk elektronikus személyiségeket – ez talán megtörténhet ötven év múlva, de nem tíz év múlva” – mondta Schwarzkopf. Asimov első novellájában a robotszabályozás időpontját 2058-ra jósolta.