A több mint kétszázhatvan oldalas Amoris laetitia a Vatikánban 2014 októberében tartott rendkívüli, valamint a 2015 októberében rendezett rendes püspöki szinódus zárójelentéseinek szélesebb rendszerben való összefoglalását és ezek kiegészítését tartalmazza az egyházfő részéről, írta az MTI.
Az apostoli buzdításban a pápa a homoszexuális emberek, valamint az elváltak és minden olyan ember eddiginél is nagyobb elfogadását kérte, akiket az egyház „irreguláris” helyzetben élőnek tart. „Az elképzelés, hogy minden fekete vagy fehér, sokszor megakadályozza a növekedést” – áll a pápai állásfoglalásban.
Erdő Péter: egyensúlykeresésre törekszik a pápai dokumentum
Az esztergom-budapesti érsek kiemelte: a dokumentum – miként azt a bevezető kifejezetten említi is – az egyensúlykeresésre törekszik, és igyekszik elkerülni a szélsőséges interpretációk lehetőségét. Ugyanakkor arról is beszél, hogy miközben nagyon fontos az egyház hitének és fegyelmének egysége, ezt a hagyományt a különböző helyi körülményeknek, kultúráknak megfelelően kell értelmezni és alkalmazni – ismertette a bíboros.
A kilenc fejezetből álló teológiai dokumentum a családnak az egyházban és a mai társadalomban való helyzetét, szerepét, küldetését, kihívásait és nem utolsósorban problémáit érinti. „A családok java alapvető a világ és az egyház jövője számára” – fogalmaz az apostoli buzdítás, hangsúlyozva, hogy „keresztényekként nem mondhatunk le a házasság példaként való felmutatásáról csak azért, hogy ne sértsük meg a mai érzékenységet”.
A dokumentum – a szinódusok nyomában – számtalan családpolitikai, szociális témát érint a migrációtól kezdve az otthonteremtés nehézségéig, a szétszakított családokban felnövő gyerekektől a magukra maradó fiatalok és idősek helyzetéig. A „korunk drámájának” nevezett, egyre nagyobb számú válások miatt az apostoli buzdítás ítélkezés helyett „kísérést” szorgalmaz az elvált és polgárilag újraházasodott hívők számára, akik nem részesülhetnek egyes szentségekben: „nem érezhetik magukat kiközösítve az egyházból, integrálni kell őket a keresztény közösségekbe minden lehetséges módon az egyház élő tagjaiként”.
Az Amoris laetitia nem tartalmaz doktrinális újdonságot, módszertanit azonban igen. Ahogyan Ferenc pápa fogalmaz „újfajta bátorítás”, „mivel nem minden doktrinális, erkölcsi vagy pásztori vitát kell egyházi tanítással megoldani”. Bizonyos kérdésekben „minden egyes országban vagy térségben lehet a helyi kultúrában gyökerező megoldásokat találni a hagyományokra és a helyi kihívásokra való figyelemmel”.