Hétszáz migráns is a Földközi-tengerbe veszhetett a múlt héten, közölte tegnap az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) dél-európai szóvivője. Carlotta Sami szerint egy múlt szerdai szerencsétlenség során száz bevándorló tűnt el, csütörtökön pedig 550 migránsnak veszett nyoma egy hajóbaleset után. Szemtanúk szerint utóbbi tragédia azért következett be, mert a motor nélküli, zsúfolásig megpakolt csónakot egy másik csempészhajó vontatta. Az olasz hatóságok szerint körülbelül 670-en tartózkodhattak a fedélzeten, a halottak között pedig negyven gyermek is lehet. Múlt pénteken szintén történt baleset, akkor 45-en fulladtak tengerbe, miután a hajójuk felborult. A szóvivő megtippelni sem tudta, ez alkalommal mennyien lehettek a lélekvesztőn.
Az Orvosok Határok Nélkül nemzetközi segélyszervezet szerint a múlt héten akár kilencszáz bevándorlót is elnyelhetett a hullámsír. Az olasz hatóságok szintén elképesztő számot közöltek, csak az utóbbi hét napban, uniós csapatokkal együttműködve 13 ezer menedékkérőt mentettek ki a Földközi-tengerből. Az UNHCR adatai szerint május elseje óta több mint 12 ezer észak-afrikai ért partot Szicíliában, az érkezők száma pedig minden bizonnyal növekedni fog.
A dél-olaszországi partoknál bekövetkező tragédiákhoz hasonlókra figyelmeztettek tegnap a francia hatóságok, miután migránsok egy csoportja felfújható csónakkal akart átkelni a La Manche csatornán. A parti őrség tegnapi beszámolója alapján a csónak már kezdett megtelni vízzel, amikor két mentőhajó és egy helikopter a bajba jutott migránsok segítéségére sietett, és 19 személyt mentett ki. „A földközi-tengerihez hasonló helyzet kezd kialakulni, és a legnagyobb félelmem, hogy ugyanazok a tragédiák a csatornában is megismétlődnek majd” – nyilatkozta a Sky Newsnak Bernard Barron.
A francia parti őrség vezetője szerint az embercsempészek kénytelenek új módszereket keresni, miután a Csalagúton vagy kompokkal már képtelenség Nagy-Britanniába szökni. Mint mondta, a francia és belga partvonal egész szakaszáról indulnak csempészhajók a Brit-szigetekre. Barron szerint a jelenség azért is aggasztó, mert a csónakok rendkívül rossz minőségűek, a szóban forgó szakaszon pedig erős a hullámzás. Arról nem is beszélve, hogy a La Manche csatorna a világ legforgalmasabb tengeri hajózó útvonala, itt közlekedik a legtöbb kompjárat Nagy-Britannia és a kontinens között, és a teheráru-forgalom szintén óriási.