Az európai elektromosautó-piacon hátrébb kullogó Németország célja, hogy 2020-ra már egymillió, 2030-ra pedig ötmillió e-kocsi guruljon a hazai utakon – jelenleg mindössze 50 ezer van forgalomban a 45 milliós gépkocsiállományból. Szakértők szerint a tiszta autók terjedését eddig a hivatalos támogatás hiánya akadályozta.
A program keretében most mindazok a vásárlók, akik tisztán elektromos autót vesznek, 4 ezer euró, akik pedig hibrid autót vesznek, 3 ezer euró kiegészítést kapnak. Ennek költsége fele-fele arányban oszlik meg a kormány és az autógyártók között. Eddig a BMW, a Daimler és a Volkswagen jelentkezett a legkésőbb 2019-ben kifutó programra, de a kapu nyitva áll más hazai, sőt külföldi márkák előtt is.
Vásárlástámogatásra a kabinet 600 millió eurót szándékozik költeni jelentkezési sorrendben, ám a kifizetéseket csak 60 ezer eurónál kevesebbe kerülő kocsira lehet fordítani – mondta Wolfgang Schäuble német pénzügyminiszter a programot bejelentő berlini sajtótájékoztatón. A The Guardian arról is tudósított, hogy a kormány további 300 millió eurót különített el az elektromos autókat kiszolgáló infrastruktúra kiépítésére – lényegében töltőállomások létrehozására – a városokban és az autópályák mentén.
Ezekből 15 ezret terveznek elhelyezni három év alatt. További 100 millió euróért pedig az állami gépjárműflottát fogják bővíteni elektromos autókkal – a cél, hogy 20 százalék legyen a zöldautók aránya. Az egymilliárdos kormányprogram összességében mintegy 400 ezer e-autó támogatására lesz elegendő, s ez Sigmar Gabriel alkancellár és gazdasági miniszter szerint remélhetőleg elegendő lesz ahhoz, hogy a tömegpiacra alkalmassá tegye az elektromos hajtású négykerekűeket.
A tárcavezető azt is hangsúlyozta, hogy a kezdeményezés – amelyhez hasonlóak már futnak Norvégiában és Hollandiában – egyúttal biztosítja a német autóipar jövőjét is.
A német autógyártók jelenleg mintegy 30 elektromos modellt kínálnak, köztük számos hibrid változatot. A forgalomban lévő 50 ezer e-kocsi csaknem kétharmadát az elmúlt két évben regisztrálták. A modellek között megtalálható a BMW i3 és i8, a Volkswagen E-Golf és E-Up, több B osztályú Mercedes modell és egy Smart is.
Az Audi 2018-ban tervez kijönni egy elektromos terepjáróval, s a Porsche is ígér egy Mission E nevű modellt. Matthias Müller, a Volkswagen vezérigazgatója szerint a kormány kezdeményezése egyaránt szolgálja az ipar és az autósok érdekeit.
–A jövő az elektromobilitásé. Mi együtt most ennek a jövőnek az alapjait fektettük le, és kezdjük Németországban terjeszteni – mondta. Szakértők szerint azonban erősen kétséges, hogy elérhető az egy- és ötmilliós cél öt, illetve tizenöt éven belül.
Felezett a Mitsubishi
Az üzemanyag-fogyasztási csaláson kapott Mitsubishi bejelentette, hogy a botrány múlt heti kipattanása óta a felére zuhant belföldi gépjármű-értékesítése. Aikava Tecuro, a Mitsubishi Motors vezérigazgatója szerint az viszont még nem ismert, hogy a külföldi értékesítést mennyire befolyásolja az ügy (a gyártó 1991 óta félrevezető fogyasztási adatokat közölt). – A helyzet nagyon komoly, s ennek megfelelően is kezeljük – mondta. Ráadásul a napokban spekuláció kezdett keringeni arról, hogy nemcsak a belföldön értékesített mintegy 600 ezer autót érinti a skandalum, hanem a külföldi eladásúakat is. A Mitsubishi tavaly világszerte mintegy egymillió autót adott el. Egyelőre az sem ismert, hogy a menedzsment tudott-e a manipulációról. Aikava mindenesetre elhárította magáról a feltételezést. A cég részvényeinek árfolyama egy hét alatt körülbelül a felére esett.