Németország újraegyesülése után született meg az ambiciózus terv, hogy Európa leendő motorállamát megfelelő méretű közlekedési csomóponttal ruházzák fel. A tervezési munkálatok 1996-os megkezdésekor valószínűleg senki sem sejtette, hogy tíz évvel később sem sikerül átadni a „jövő repterét”. A Berlin–Brandenburg nemzetközi repülőtérnek az első terv szerint 2011-re kellett volna elkészülnie, majd egy 2013. októberi dátumot harsogtak, Berlin most azt állítja, hogy 2017-ben már új reptér fogad minket a német fővárosban.
A légikikötő egykori tervezői és munkatársai azonban nem ennyire optimisták. „A tűzvédelmi rendszerrel négy éve problémák vannak, amelyek ellehetetlenítik a nyitást” – nyilatkozta Dieter Faulenbach da Costa a Morgenpostnak. A reptér egykori tervezője szerint a jelenlegi tűzvédelmi rendszer egyáltalán nincs összhangban az eredeti építési engedéllyel. Daniel Abbou, a Berlin–Brandenburg egykori szóvivője ennél is rosszabb véleménnyel van az „elátkozott” légikikötőről: „Az eddigi összes hivatalos közlemény egy sikerprojektről szólt. Ez ostobaság. Vállaljunk felelősséget azért, ha a projekt kész cirkusz”. Abbou a PR magazinnak nyilatkozva azt is hangoztatta, hogy épelméjű ember nem vállalna felelősséget a reptér átadásáért. A szóvivőt – talán nem meglepő módon – azóta már menesztették állásából, a munkálatok pedig tovább akadoznak.
Tavaly májusban az egyik vezető tervező összeesett munka közben, a Bild am Sonntag értesülései szerint könnyen lehetséges, hogy a férfit megmérgezték. A német Tagesspiegel ezt megerősítette, a lap szerint az Imtech vállalat és a reptér korrupcióval vádolt vezetői állhatnak a gyilkossági kísérlet mögött. Az Imtech kulcsfontosságú szerepet töltött be a sokmilliárdos beruházásban, amíg 2015-ben a németországi leányvállalata csődbe nem jutott. A cég a vállalt munkáért hatalmas előleget kért a reptér vezetésétől, a folyósított összegek tisztaságával kapcsolatban azóta is nyomozás folyik.
A Berlin–Brandenburg valóban méregdrága kudarc, a Bloomberg számításai alapján a német adófizetők 5,4 milliárd eurójába kerültek az eddigi munkálatok. Az amerikai hírportál kiemeli, hogy az Angela Merkel vezette kormány havonta 16 millió eurót költ a projekt életben tartására. „Azt kell mondanom, ez egy jó kis reptér. […] Nagyon sok ember befogadására lesz alkalmas, amennyiben egyszer elkészül” – nyilatkozta Martin Delius, a repülőtér ügyében felállított vizsgálóbizottság elnöke.