– A jövő megtalálta Zalaegerszeget, reméljük, hogy nemcsak Magyarországon, de egész Európában is egyedülálló lesz a 40 milliárd forint állami forrásból megvalósuló tesztpálya – jelentette ki Orbán Viktor
Zalaegerszegen, a hagyományos és önvezető járművek tesztelésére is alkalmas járműipari tesztpálya alapkőletételén. A beruházás kapcsán a miniszterelnök kijelentette: Magyarország felkerül a járműipari kutatás-fejlesztés és tesztelés világtérképére. Ez egyszerre nyújt lehetőséget a Magyarországon dolgozó járműipari vállalatoknak, az ebben az iparágban dolgozó, elhelyezkedni akaró szakembereknek, a kutatóműhelyeknek és a beszállítóknak.
A létesítményhez Zalaegerszeg városa mintegy 7 milliárd forint értékben 250 hektáros területet biztosít, továbbá 3 milliárd forintot fordít a helyi területfejlesztési programból közművesítésre és útépítésre a távirati iroda szerint.
A tesztpálya közvetve és közvetlenül mintegy 350 új mérnöki álláshelyet teremt. A beruházás első ütemében egyebek közt a fékteszteket lehetővé tévő zóna és a járművek kezelhetőségi pályája épül meg, illetve az autonóm járművek vizsgálatára alkalmas zóna. Mindezek mellett kiépül a szükséges kommunikációs technológia és a kiszolgáló létesítmények egy része. A második fázisban, 2018-tól megépül a nagy sebességű viszonyokra alkalmas ovális pálya, sor kerül a járműdinamikai tesztelemek további fejlesztésére, további kiszolgáló épületek létrehozására. A tervek szerint 2019 végére készülhet el a teljes beruházás.
Ősszel elkezdődik a mintegy 170 milliárd forint beruházást igénylő, Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő R76-os gyorsforgalmi út építése is. A sármelléki repülőteret is érintő sztráda okosút lesz, mérési és elemzési tesztfelülettel.
A miniszterelnök szerint a tesztpálya építésével „az ipari forradalmat engedjük be a térségbe”. Hozzátette, hogy az iparosodásban jelenleg Németország jár az élen, amely egyben a legfontosabb és leghűségesebb gazdasági partnere Magyarországnak, és ez az együttműködés tette lehetővé, hogy a magyar gazdaság egyik húzóereje a járműipar legyen. A szektor teljesítménye is tekintélyes arányban járult hozzá ahhoz, hogy az első negyedéves adatok alapján az Európai Unió első öt leggyorsabban fejlődő országa közé kerüljünk, de a kormányfő úgy látja, az év végére akár a dobogóra is felkerülhet Magyarország.
Orbán Viktor szerint bár büszkének kell lennünk arra, hogy a Mercedes, az Audi és a Suzuki is itt gyártja járművei egy részét, még jobb lenne, ha legalább részben itt terveznék és fejlesztenék, valamint teljes egészében itt is tesztelnék az autókat. A kormányfő kiemelte továbbá, hogy a tesztpálya élő bizonyítéka annak, hogy Magyarország saját erőforrásokból és kizárólag saját erőből is képes európai és világszintű teljesítményre, európai uniós támogatás nélkül.
A miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy kormánya már 1998 és 2002 között is – amikor az ország még nem volt tagja az Európai Uniónak – olyan gazdaságpolitikát valósított meg, amelynek révén 4 százalék fölé emelkedett a gazdasági növekedés.
Ez a 2010-ben elhatározott gazdasági terv utolsó szakasza, a pénzügyi stabilizálás, az 1–3, majd a 3–5 százalék közötti gazdasági növekedés elérése után sikerült – ezt már a Kossuth rádió reggeli műsorában fejtette ki a kormányfő. Véleménye szerint folytatni kell az adócsökkentések politikáját is, amelyre a jövő évi költségvetés is épül. Megemlítette továbbá az áfacsökkentéseket, az Európában kiemelkedően alacsony társasági nyereségadót, valamint azt, hogy a személyi jövedelemadóval kapcsolatos terveket továbbra is napirenden tartják.